września 27, 2020

Wspólne planowanie lekcji

Program nauczania RAZEM zakłada udział dzieci w planowaniu zajęć. Postanowiłyśmy (autorki programu), że już od pierwszej klasy będziemy angażować uczniów w podejmowanie decyzji o tym, czego będą się uczyć. Właśnie nastał ten moment...

Przed nami poważny i niezwykle interesujący temat: człowiek. Jest to temat tak obszerny, że gdyby była taka możliwość, prawdopodobnie pracowalibyśmy nad nim przez kilka miesięcy. Mamy jednak wiele tematów do omówienia. Dlatego przygotowałam uczniom mapę myśli, na której zawarłam jedynie temat ogólny - człowiek - oraz 4 zagadnienia, które wydają mi się odpowiednie dla klasy 1. Okazało się, że to zawężenie tematu ogólnego do 4 zagadnień było strzałem w dziesiątkę, gdyż niektóre dzieci zainteresowały się procesami zachodzącymi w człowieku, a tematy organów wewnętrznych wolałam zostawić na klasę 2 i 3, gdy uczniowie będą umieli dobrze czytać i będa mogli prowadzić samodzielne poszukiwania w literaturze i internecie. Na początku lekcji wyglądało to tak:

  
Podczas jednej z piątkowych lekcji opowiedziałam uczniom, o co chodzi, a potem w grupach dzieci przedyskutowały swoje zainteresowania, zadawały pytania i podawały pomysły na to, czego możemy się uczyć. Ja na bieżąco zapisywałam ich pomysły. Oto efekt końcowy:


Teraz już wiem, czym interesują się moi uczniowie w dziedzinie człowieka. Pozostaje mi zaplanować aktywności takie, które umożliwią uczniom zdobycie odpowiedzi na postawione przez nich pytania. 


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz