Podobnie jak kl. III C z Warszawy rozmawiamy o 4 żywiołach. Na początek sformułowaliśmy pytania, na które chcemy znaleźć odpowiedź:
1. Dlaczego ogień jest gorący?
2. Dlaczego ogień ma różne kolory?
3. Od czego zależy kolor ziemi?
4. Dlaczego człowiek składa się aż w 80% z wody?
5. Dlaczego człowiek porusza się, skoro wokół nas jest powietrze?
I zaczęliśmy nasze poszukiwania, by znaleźć odpowiedź na te pytania. Sformułowaliśmy też zalety i wady każdego z żywiołów.
OGIEŃ
Wiemy, że aby powstał ogień potrzebne jest paliwo, zapłon, energia. Bez dostępu tlenu ogień nie istnieje. Sprawdzaliśmy także co jest potrzebne do tego by powstał ogień i co w takim razie robić by ugasić pożar.
Wiemy też, że:
- szerokość płomienia zależy od grawitacji- dlatego na dole płomień zawsze jest szerszy, na górze natomiast najwęższy, ponieważ tam jest płomień najbardziej gorący. A gorące powietrze unosi się do góry
-kolor płomienia zależy od paliwa, jak i temperatury płomienia, dlatego kiedy spojrzymy na płomień to zauważymy, iż w różnych miejscach ma on różny kolor.
Zastanawialiśmy się co by było, gdyby człowiek nie odczuwał bólu kiedy się oparzy. Choć to akurat nie było trudne.
POWIETRZE:
Sprawdzaliśmy czy powietrze waży. Okazuje się, że tak.
Wiemy też, że ciepłe powietrze rozszerza się.
Ale sprawdziliśmy w zamrażalniku, że także się kurczy.Nigdzie nie znaleźliśmy odpowiedzi na nasze pytanie, jednak po naszych obserwacjach (opakowania próżniowe/ folie bąbelkowe wkładane do zabezpieczania paczek przesyłkowych) wnioskujemy, że dzieje się dlatego, iż nie chodzimy po zamkniętej przestrzeni i powietrze nie jest "zamknięte" jak w folii bąbelkowej, tylko "rozsypuje się" wokół nas. Dzięki temu nie stawia nam oporu.
ZIEMIA
Skoro woda jest z czegoś zbudowana, ma jakiś skład to i ziemia musi mieć. Sprawdziliśmy w Wikipedii. No i teraz wszystko już jest jasne!
WODA
Dlaczego człowiek z 80% składa się z wody?
-Bo mu to potrzebne-padło taka odpowiedź.
No dobrze, ale do czego?
I tu wykorzystaliśmy już swoją wiedzę na temat układu pokarmowego. Wiemy, że bez wody nie udałoby się dostarczyć wiele składników odżywczych do każdego zakamarka naszego ciała. Nie tak dawno sprawdzaliśmy jak w naszym organizmie rozpuszcza się cukier. Rozmawialiśmy nt. wydalania zbędnych substancji z naszego organizmu. Teraz ta wiedza nam się przydała do wyciągnięcia kolejnych wniosków!
W szkole zastanawialiśmy się do czego potrzebna jest nam woda. Natomiast z rodzicami każdy rozmawiał nt. sposobów oszczędzania wody w domu oraz czy jest jeszcze coś, co mogliby wspólnie zrobić by zaoszczędzić wodę.
Aktywnością, która wszystkim przypadła do gustu było stworzenie Hydrofonii. Inspiracją do niej była praca kompozytora
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz