marca 26, 2023

Żywioły

Podobnie jak kl. III C z Warszawy rozmawiamy o 4 żywiołach. Na początek sformułowaliśmy pytania, na które chcemy znaleźć odpowiedź:

1. Dlaczego ogień jest gorący?

2. Dlaczego ogień ma różne kolory?

3. Od czego zależy kolor ziemi?

4. Dlaczego człowiek składa się aż w 80% z wody?

5. Dlaczego człowiek porusza się, skoro wokół nas jest powietrze?

I zaczęliśmy nasze poszukiwania, by znaleźć odpowiedź na te pytania. Sformułowaliśmy też zalety i wady każdego z żywiołów. 

OGIEŃ


Wiemy, że aby powstał ogień potrzebne jest paliwo, zapłon, energia. Bez dostępu tlenu ogień nie istnieje. Sprawdzaliśmy także co jest potrzebne do tego by powstał ogień i co w takim razie robić by ugasić pożar.




Wiemy też, że:

- szerokość płomienia zależy od grawitacji- dlatego na dole płomień zawsze jest szerszy, na górze natomiast najwęższy, ponieważ tam jest płomień najbardziej gorący. A gorące powietrze unosi się do góry

-kolor płomienia zależy od paliwa, jak i temperatury płomienia, dlatego kiedy spojrzymy na płomień to zauważymy, iż w różnych miejscach ma on różny kolor.

Zastanawialiśmy się co by było, gdyby człowiek nie odczuwał bólu kiedy się oparzy. Choć to akurat nie było trudne.

POWIETRZE:

Sprawdzaliśmy czy powietrze waży. Okazuje się, że tak.

Wiemy też, że ciepłe powietrze rozszerza się.


Ale sprawdziliśmy w zamrażalniku, że także się kurczy.

Nigdzie nie znaleźliśmy odpowiedzi na nasze pytanie, jednak po naszych obserwacjach (opakowania próżniowe/ folie bąbelkowe wkładane do zabezpieczania paczek przesyłkowych) wnioskujemy, że dzieje się dlatego, iż nie chodzimy po zamkniętej przestrzeni i powietrze nie jest "zamknięte" jak w folii bąbelkowej, tylko "rozsypuje się" wokół nas. Dzięki temu nie stawia nam oporu. 


ZIEMIA

Skoro woda jest z czegoś zbudowana, ma jakiś skład to i ziemia musi mieć. Sprawdziliśmy w Wikipedii. No i teraz wszystko już jest jasne!

WODA

Dlaczego człowiek z 80% składa się z wody?

-Bo mu to potrzebne-padło taka odpowiedź.

No dobrze, ale do czego?

I tu wykorzystaliśmy już swoją wiedzę na temat układu pokarmowego. Wiemy, że bez wody nie udałoby się dostarczyć wiele składników odżywczych do każdego zakamarka naszego ciała. Nie tak dawno sprawdzaliśmy jak w naszym organizmie rozpuszcza się cukier. Rozmawialiśmy nt. wydalania zbędnych substancji z naszego organizmu. Teraz ta wiedza nam się przydała do wyciągnięcia kolejnych wniosków!


W szkole zastanawialiśmy się do czego potrzebna jest nam woda. Natomiast z rodzicami  każdy rozmawiał nt. sposobów oszczędzania wody w domu oraz czy jest jeszcze coś, co mogliby wspólnie zrobić by zaoszczędzić wodę.

Aktywnością, która wszystkim przypadła do gustu było stworzenie Hydrofonii. Inspiracją do niej była praca kompozytora 


Pracę tego artysty, pochodzącego z Beirutu otrzymaliśmy w ramach udziału naszej szkoły w programie Formy podstawowe, organizowanego przez Muzeum sztuki Nowoczesnej oraz Fundację EFC. Wykorzystując pracę Tareka Atoui 





oraz wszystko to co wokół nas i w nas, stworzyliśmy HYDROFONIĘ, która można posłuchać TUTAJ


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz