Na początku roku szkolnego
tworzę z moją klasą nasze klasowe rytuały. Nadają one poczucie bezpieczeństwa i
przewidywalności. Są one szczególnie ważne w świecie pełnym zmian, nieustannie nowych
bodźców i ciągłego pośpiechu. Rytuały porządkują rzeczywistość i ułatwiają
odnaleźć się moim uczennicom i uczniom, a także i mi w codzienności. Dają też
poczucie spokoju.
Ważne by były one
systematyczne. Dzięki temu ułatwiają kształtować pewne nawyki związane zarówno
z samą nauką, pomagają realizować mi podstawę programową, jak również
kształtują pewne zachowania. Nasze rytuały spisujemy wspólnie i są one
zawieszone w widocznym miejscu sali.
Jednym z najbardziej ulubionych
przez moje uczennice i uczniów klasowych rytuałów jest rozpoczynanie każdego
tygodnia od dzielenia się swoimi
przeżyciami z minionego weekend. Rozmowy te przeprowadzamy w różnoraki
sposób:
1.Siadamy wspólne w kręgu i
każdy mówi jak minął mu weekend. Warto pamiętać, by dzieci:
-nie zagłębiały się zbyt bardzo
w drobne szczegóły wykonywanych czynności typu „wstałam rano, poszłam do
toalety, umyłam potem zęby…”, bo na takie opowieści nie mamy aż tyle czasu
- nie opowiadały o sprawach
rodzinnych
2. Dzieci przeprowadzają
rozmowy w parach a potem relacjonują co dowiedziały się od koleżanki/ kolegi na
temat jej/jego weekendu. Sprzyja to uważnemu słuchaniu siebie nawzajem.
3. Przeprowadzamy mobilną
debatę. Zadaję pytania a uczennice/ uczniowie stają w odpowiedniej części sali
w zależności czy są na TAK czy na NIE. Niezdecydowani stają po środku co
oznacza odpowiedź CZĘŚĆIOWO. Przykładowe zdania:
- W ten weekend grałam/-łem w
gry planszowe.
-Spędziłam/-łem czas na świeżym
powietrzu.
-Byłam/-łem na nartach.
-Wspólnie z rodziną oglądaliśmy
film.
-Długo spałam/-łem.
-Miło spędziła/-łem czas.
Przy dużej ilości dzieci w
klasie rozmowy te rozciągają się bardzo w czasie. Można zatem je modyfikować
np.:
- dając dzieciom określony czas
na wypowiedź
-część dzieci opowiada w
poniedziałki a część w kolejnym dniu
Ważne jest by zawsze dać dzieciom prawo wyboru nie
zmuszając ich do wypowiedzi. Ale zapewniam, że z czasem-nawet ci nieśmiali będą
chcieli podzielić się swoimi przeżyciami.
Oczywiście opowiadanie o minionym weekendzie dotyczy także
mnie, bo przecież jestem też częścią naszego zespołu.
Innym naszym klasowym rytuałem, który nie jest zapisany,
ponieważ nie da się go przyporządkować do konkretnego dnia jest wspólne obchodzenie klasowych urodzin.
Składamy życzenia solenizantom, śpiewamy „Sto lat” i wspólnie spędzamy czas na
zabawie w basenie kulkowym. Przy sprzyjającej pogodzie idziemy na plac zabaw.
Do innych naszych klasowych rytuałów, które są powtarzalne w każdym tygodniu, należą m.in.:
-rysowanie sketchnotek
-wspólne czytanie książki
-losowanie miejsc przy stolikach na kolejny tydzień-każdego tygodnia dzieci losują miejsce przy stoliku, obok kogo przez najbliższy tydzień będą siedziały. Uczy to współpracy z każdym bez względu na sympatię do tej osoby lub jej brak, kompromisu, wzajemnego szacunku.
Bardzo zachęcam do ustalenia z dziećmi klasowych rytuałów,
ponieważ sprzyjają budowaniu zespołu. Systematycznie powtarzane gesty, słowa
czy aktywności integrują naszą grupę, wzmacniają relacje i tworzą poczucie
przynależności. Wreszcie, nasze rytuały są dla nas czymś ważnym i wyjątkowym.


Brak komentarzy:
Prześlij komentarz