września 08, 2025

Klasowe rytuały

 

Na początku roku szkolnego tworzę z moją klasą nasze klasowe rytuały. Nadają one poczucie bezpieczeństwa i przewidywalności. Są one szczególnie ważne w świecie pełnym zmian, nieustannie nowych bodźców i ciągłego pośpiechu. Rytuały porządkują rzeczywistość i ułatwiają odnaleźć się moim uczennicom i uczniom, a także i mi w codzienności. Dają też poczucie spokoju.

Ważne by były one systematyczne. Dzięki temu ułatwiają kształtować pewne nawyki związane zarówno z samą nauką, pomagają realizować mi podstawę programową, jak również kształtują pewne zachowania. Nasze rytuały spisujemy wspólnie i są one zawieszone w widocznym miejscu sali.




Jednym z najbardziej ulubionych przez moje uczennice i uczniów klasowych rytuałów jest rozpoczynanie każdego tygodnia od dzielenia się swoimi przeżyciami z minionego weekend. Rozmowy te przeprowadzamy w różnoraki sposób:

1.Siadamy wspólne w kręgu i każdy mówi jak minął mu weekend. Warto pamiętać, by dzieci:

-nie zagłębiały się zbyt bardzo w drobne szczegóły wykonywanych czynności typu „wstałam rano, poszłam do toalety, umyłam potem zęby…”, bo na takie opowieści nie mamy aż tyle czasu

- nie opowiadały o sprawach rodzinnych

2. Dzieci przeprowadzają rozmowy w parach a potem relacjonują co dowiedziały się od koleżanki/ kolegi na temat jej/jego weekendu. Sprzyja to uważnemu słuchaniu siebie nawzajem.

3. Przeprowadzamy mobilną debatę. Zadaję pytania a uczennice/ uczniowie stają w odpowiedniej części sali w zależności czy są na TAK czy na NIE. Niezdecydowani stają po środku co oznacza odpowiedź CZĘŚĆIOWO. Przykładowe zdania:

- W ten weekend grałam/-łem w gry planszowe.

-Spędziłam/-łem czas na świeżym powietrzu.

-Byłam/-łem na nartach.

-Wspólnie z rodziną oglądaliśmy film.

-Długo spałam/-łem.

-Miło spędziła/-łem czas.

Przy dużej ilości dzieci w klasie rozmowy te rozciągają się bardzo w czasie. Można zatem je modyfikować np.:

- dając dzieciom określony czas na wypowiedź

-część dzieci opowiada w poniedziałki a część w kolejnym dniu

Ważne jest by zawsze dać dzieciom prawo wyboru nie zmuszając ich do wypowiedzi. Ale zapewniam, że z czasem-nawet ci nieśmiali będą chcieli podzielić się swoimi przeżyciami.

Oczywiście opowiadanie o minionym weekendzie dotyczy także mnie, bo przecież jestem też częścią naszego zespołu.

Innym naszym klasowym rytuałem, który nie jest zapisany, ponieważ nie da się go przyporządkować do konkretnego dnia jest wspólne obchodzenie klasowych urodzin. Składamy życzenia solenizantom, śpiewamy „Sto lat” i wspólnie spędzamy czas na zabawie w basenie kulkowym. Przy sprzyjającej pogodzie idziemy na plac zabaw.

Do innych naszych klasowych rytuałów, które są powtarzalne w każdym tygodniu, należą m.in.:

-rysowanie sketchnotek 

-wspólne czytanie książki

-losowanie miejsc przy stolikach na kolejny tydzień-każdego tygodnia dzieci losują miejsce przy stoliku, obok kogo przez najbliższy tydzień będą siedziały. Uczy to współpracy z każdym bez względu na sympatię do tej osoby lub jej brak, kompromisu, wzajemnego szacunku. 

Bardzo zachęcam do ustalenia z dziećmi klasowych rytuałów, ponieważ sprzyjają budowaniu zespołu. Systematycznie powtarzane gesty, słowa czy aktywności integrują naszą grupę, wzmacniają relacje i tworzą poczucie przynależności. Wreszcie, nasze rytuały są dla nas czymś ważnym i wyjątkowym.

 

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz