Klasowe zasady to ważny element naszej klasowej rzeczywistości. Tworzą one wspólną przestrzeń, w której każdy czuje się bezpieczny, szanowany i wie, jakie zachowania są oczekiwane. Pisząc „każdy”, mam tu na myśli nie tylko uczennice i uczniów, ale także i siebie. Początek roku to okazja do ustalenia lub też przypomnienia (doprecyzowania, dopisania) zasad obowiązujących w naszej klasie. Bo zasady w życiu są ważne i porządkują świat, pozwalają uniknąć chaosu. Punktem wyjścia są dla nas zasady obowiązujące w domach moich uczennic i uczniów. Kiedy je porównujemy okazuje się, że niektóre z nich są takie same, a czasem inne. Łączy je natomiast jedno-każdy z domowników jest zobowiązany do ich przestrzegania. Także w klasie tworzymy zasady, które będą akceptowane i przestrzegane przez nas wszystkich.
Ważne jest
przy tym by były one jasne i przejrzyste dla każdego, realne do wykonania. Przez
cały rok szkolny są one widoczne w naszej
sali. Szczególnie w sytuacjach trudnych- zerkamy na nie. Klasowe zasady:
-są elementem budowania wspólnoty i
odpowiedzialności, bo dotyczą całego zespołu, są ustalane przez cały zespół i
przez wszystkich muszą być przestrzegane. Jeśli są tworzone wspólnie przez cały
zespół, każdy czuje, że ma realny wpływ na swoje otoczenie. To sprawia, że
bardziej się z grupą identyfikują i chętniej tych zasad przestrzegają. Uczą
się, że ich głos ma znaczenie, a jednocześnie ponoszą konsekwencje za swoje
działania.
-pomagają
wprowadzić poczucie sprawiedliwości, dzięki czemu uczennice i uczniowie widzą,
że nikt nie jest traktowany w sposób wyjątkowy czy niesprawiedliwy. To wzmacnia
zaufanie i ułatwia rozwiązywanie konfliktów.
-wzmacniają
przewidywalność przez co uczennice i uczniowie wiedzą, czego się mogą się spodziewać, co w
naszej grupie jest akceptowane, a co nie. Ta przewidywalność daje poczucie
bezpieczeństwa i stabilizacji.
-w ciągu całego roku szkolnego,
w wielu sytuacjach pokazują, że życie w społeczności wymaga kompromisu,
szacunku i dostrzegania potrzeb innych. To umiejętności, które przydadzą się najmłodszym
nie tylko w szkole, ale i w dorosłym życiu.
Z tych oto powodów, co jakiś
czas do nich wracamy, a jeśli zachodzi taka potrzeba- dokonujemy ich korekty. Klasowe
zasady nie tworzymy po to, by kogoś ograniczać, lecz by wspierać rozwój,
współpracę i poczucie wspólnoty i pracy w grupie, w atmosferze wzajemnego
szacunku. Jeśli wszyscy wspólnie ustalamy nasze klasowe zasady, ważne jest by
każdy wiedział, jakie są konsekwencje ich nieprzestrzegania. By granice były
jasne i czytelne.
Bardzo ciekawe szablony klasowego kodeksu znajdziesz na specjalni.pl Link TUTAJ
oraz na stronie NODZ Zyta Czechowska. Link TUTAJ


Brak komentarzy:
Prześlij komentarz