listopada 25, 2020

Jak opanować strach

Te zajęcia miały być poświęcone głównie emocjom związanym z pandemią. W czasie dyskusji okazało się jednak, że dzieci częściej boją się innych rzeczy... 

Najpierw podaliśmy synonimy słowa "strach" - w zeszłym tygodniu dowiedzieliśmy się, czym są synonimy. Okazało się, że dzieci całkiem dobrze wyczuwają różnice między np. strachem a przerażeniem. Ale stres nie kojarzył się dzieciom ze strachem tylko z pracą... Oprócz podanych na zdjęciu (zdjęcia pochodzą z prezentacji, którą wykorzystaliśmy do rozmowy o strachu) padło jeszcze słowo "horror" - właściwie to była pierwsza propozycja dzieci. I to już zasugerowało, w którą stronę potoczy się nasza dyskusja. 

Dlaczego wobec tego mamy aż tyle różnych słów określających strach? Dzieci nie były pewne odpowiedzi, ale w trakcie rozmowy okazało się, że strach towarzyszy im dość często i niekoniecznie lubią o tym rozmawiać. A jednak tak ich to uwierało, że wiele dzieci bardzo się otworzyło w czasie zajęć i opowiedziało nam sytuacje, w których pojawił się strach.

Skoro strach to naturalna reakcja obronna organizmu, co dzieje się z naszym ciałem, kiedy się boimy? Jakie są objawy strachu? Padło wiele różnych odpowiedzi: przyspieszone bicie serca, szybki oddech, gęsia skórka, napięcie, płacz, robi się nam zimno i mamy złe sny (ta ostatnia odpowiedź pojawiała się najczęściej). 
Co w takim razie możemy zrobić, aby opanować strach? Okazało się, że dzieci mają receptę - najlepiej jest pomyśleć o czymś przyjemnym lub po prostu nie myśleć o tym, czego się boimy. Dołożyliśmy do tego jeszcze inne sposoby radzenia sobie ze strachem: wyrównanie oddechu, przypominanie sobie swoich sukcesów, relaks, rozmowa z kimś bliskim. Ważne jest dbanie o zdrowie, gdyż to wzmacnia nasz organizm i lepiej radzimy sobie z negatywnymi emocjami. 
Na tym etapie lekcji wiele dzieci opowiedziało nam o sytuacjach, w których się bały. Zaskoczeniem był bardzo często powtarzający się powód strachu - brzydkie zdjęcie zauważone w internecie lub scena z filmu, który oglądali rodzice. Pierwszaki powiedziały, że czasami po 1 nieodpowiedniej scenie z filmu mają złe sny nawet przez 3 dni!

Na koniec podkreśliliśmy, że każdy człowiek odczuwa strach - nawet bohaterowie. Odważny człowiek to nie taki, który nie czuje strachu. Odważny człowiek wie, jak opanować strach. 

W ramach podsumowania zajęć dzieci mogły wypowiedzieć się, o tym, co z tych zajęć zapamiętały, co im się przyda; z drugiej strony do kosza mogły wyrzucić to, co im się nie podobało podczas lekcji. Do plecaka włożyliśmy zatem sposoby radzenia sobie ze strachem. Niektórzy chcieli wyrzucić do kosza całe zajęcia - stwierdzili, że nie lubią rozmawiać o strachu. 

Kochani rodzice!

Warto rozmawiać z dziećmi o ich lękach. Strach jest dość rzadkim tematem rozmów, a, jak pokazały dzisiejsze zajęcia, dzieci boją się wielu rzeczy. Nie lubią o tym rozmawiać, ale tym bardziej powinno się strach oswajać rozmową. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz