lutego 20, 2022

Międzyszkolna stacja badawcza

Kilka dni temu zakończyliśmy nasze wspólne działania po przeczytaniu książki "Zaczarowana zagroda". Sporo się działo w poszczególnych klasach, ale i wspólnie. A co wspólnie?  

I. Założyliśmy międzyszkolną stację badawczą, w której to uczniowie sami decydowali co i z kim będą dokonywać obserwacji. A obserwować można różne zjawiska. I tak oto:

KL. II WARSZAWA

W czasie burzy mózgów uczniowie wypisali na kolorowych karteczkach pytania.  Następnie podzielili się na grupy i każda grupa wybrała  jeden problem/pytanie do badania.


Marysia postanowiła dowiedzieć się, o której godzinie uczniowie z klas 2 chodzą spać.






Grupa chłopców postanowiła zbadać jak działa długopis.

Nie zabrakło też pytania z dziedziny motoryzacji.



Powstała też grupa eksperymentalna, która chciała się dowiedzieć jak powstaje woda gazowana. Z pomocą taty ucznia grupa eksperymentalna pokazała nam jak powstaje dwutlenek węgla. 





Kiedy wlejemy ocet do sody powstanie wybuchowa piana, wydzielający się dwutlenek węgla.



Gaszenie ognia dwutlenkiem węgla






Metoda produkcji wody gazowanej jest prosta, wystarczy przepuścić przez zwykłą wodę dwutlenek węgla. W warunkach szkolnych zamiast butelki z woda użyliśmy balona.



Hodowla fasoli i pięknie opisana przez Zosię  obserwacja





KL.II STOJADŁA

Uczniowie postanowili zebrać dowody na to, że duchy istnieją. Obserwowali też dzikie zwierzęta w okolicy. Zastanawiali się też, jakimi zabawkami bawią się najchętniej uczniowie klasy 2. 





kl. II GLICZARÓW GÓRNY

Uczniowie postawili sobie takie oto problemy badawcze:



Po całodziennej obserwacji skupili się na kl. VIII i zadali sobie pytanie: Czy wolno im korzystać z telefonów? Chcąc znać odpowiedź, udali się do p. Dyrektora szkoły, a dla pewności zajrzeli do Statutu szkoły, w ten sposób ucząc się wyszukiwać interesujących nas tematów. Kiedy wszystko było już wiadome, przystąpili do działania:
1. Wykonali plakat dla uczniów kl. VIII pokazując im zalety rozmowy, bo to według nich podstawa spędzania czasu wolnego. 





2. Plakat zanieśli uczniom kl. VIII przedstawiając swoje argumenty. Zawiesili go na ich klasowej gazetce. Poinformowali, że łamią zasady zapisane w regulaminie szkoły.



Po tygodniu od tego zdarzenia sprawdzili czy ich działanie miało sens. I ku swojemu zaskoczeniu tego dnia, część nie korzystała z telefonów! Sami nie mogli temu uwierzyć!!! Oby trwało to jak najdłużej.


Mnóstwo ptaków w naszym klasowym karmniku widzimy każdego dnia. Codziennie je dokarmiamy nasionami słonecznika, lecz tym razem jedna z grup przyjrzała się im bliżej. Okazało się, że:
1. W ciągu 10 minut przyleciało 6 sikorek i 3 gile dziewczyny. Była to także okazja by uczniowie przypomnieli sobie wiadomości o gilach, ich ubarwieniu, ogólnie maskowaniu się zwierząt w przyrodzie.
2.Mniejsze ptaki czekają w kolejce aż najedzą się inne.
3. Zwykle pierwsze jedzą gile, bo są większe. Wtedy nie mieszczą się w karmniku pozostałe.
4. Czekają wtedy cierpliwie w kolejce. Nie ma wśród ich kłótni.
Na koniec padło stwierdzenie: To tak jak w życiu- pani sprzedawczyni obsługuje najpierw jednego klienta, a reszta czeka w kolejce.


Uczniowie sprawdzali, dopytywali swoich najbliższych, obserwować i porównywali. By wyciągnąć wnioski, tutaj potrzebowali nieco więcej pomocy ze strony nauczyciela- dlaczego tak się dzieje. Sami jednak dostrzegli wiele podobieństw.



Każdy z nas w ustalonym wspólnie czasie, sprawdzał natężenie ruchu ulicznego z okna swojego domu. I tak: u jednych przejechało więcej aut, u innych mniej, a u jeszcze innych wcale. Na tej podstawie uczniowie doszli do wniosku, że:
1. Wszystko zależy od godziny obserwacji -rano ruch jest większy, bo ludzie jadą do pracy i do szkoły.
2. Ruch uliczny jest uzależniony od oddalenia domu od głównej drogi-im bliżej tym ruch większy. 
3. Im mniejszy ruch, tym mniej spalin i lepiej dla naszego zdrowia.

Przy okazji tych obserwacji powstały też notatki w formie podsumowania- wniosków, notatki wizualnej. To doskonały sposób by pokazać uczniom różne sposoby sporządzania ich.

Teraz czas podsumowań i przedstawienie wyników naszych obserwacji sobie nawzajem.

II. Ale to nie koniec naszych wspólnych działań. Uczniowie między klasami dali sobie wyzwanie- należało wykonać PINGWINA z materiałów jakie ustaliła jedna z zaprzyjaźnionych klas. Więcej na ten temat można znaleźć w naszym wpisie TUTAJ

III. PROGNOZA POGODY- w założonym wspólnie dokumencie Google codziennie zapisywaliśmy nasze obserwacje dotyczące prognozy pogody. Następnie każda klasa podsumowała wyniki naszych wspólnych obserwacji w wybrany przez siebie sposób. Tak oto wyglądało to w Gliczarowie Górnym TUTAJ

To tylko część naszych działań. Każda z klas stawiała sobie wiele innych pytań, na które próbowała znaleźć odpowiedź. Jedne z nich dotyczyły pingwinów i tego jakie mają zwyczaje, uczyła się opisywać te ptaki, na mapie Google śledziła ich wędrówki, które badał na Antarktydzie Profesor i jego pomocnicy. To też skłoniło uczniów do wyciągnięcia wniosków po co w ogóle potrzebne jest badanie pingwinów- ich zwyczajów, wędrówek. Uczniowie uważają, że dzięki temu my ludzie wiemy jakie następują zmiany klimatu. I czy są one korzystne dla naszej planety, czy też nie. Bo skoro pingwiny zmieniają przyzwyczajenia, to coś musi to konkretnego znaczyć. Dlatego warto dbać o naszą planetę. Jak to robić w opinii naszych drugoklasistów? To już materiał na kolejnego posta.

3 komentarze:

  1. A my się bawimy w Gliczarowie w Bystre oczko- wyszukiwanie obrazków, Dooble, Dixit i układanie koralików.

    OdpowiedzUsuń
  2. Moich chłopców zainteresował temat motoryzacji...

    OdpowiedzUsuń