lutego 19, 2023

Układ pokarmowy człowieka

1. Dlaczego dorośli piją alkohol, skoro szkodzi on zdrowiu?

2. Dlaczego to co słodkie szkodzi zdrowiu?

3. Dlaczego da się coś połknąć stojąc na głowie?

Oto pytania, na które w minionym tygodniu chcieliśmy znaleźć odpowiedź. Wcześniej jednak musieliśmy poznać układ pokarmowy. Udało nam się dzięki książkom z biologii uczniów klas starszych, filmikom, Wikipedii. Szukaliśmy też książek w bibliotece szkolnej.




Z racji tej, że najlepsza jest nauka przez działanie, przystąpiliśmy do pracy: 
Układ pokarmowy ma 9 metrów, więc po prostu go uszyliśmy, przy okazji ćwicząc tę umiejetność. I choć nie było to nasze pierwsze szycie, nie jest łatwe, ale wszyscy robią postępy. Zanim jednak do tego doszło, trzeba było odmierzyć 9 m materiału, uczniowie zamienili jednostki-metry na centymetry. 
 



Następnie przystąpiliśmy wspólnie do szycia. 









Nikt nie mógł uwierzyć jak 9 metrów ma się zmieścić w człowieku! 


Przecież są jeszcze inne narządy o organy. Uczniowie wpadli na pomysł, że spróbują je upchnąć w siebie 



No... nie było to łatwe. 
Potem wpadli na pomysł, że sprawdzą ile to kroków i tip topów. Tu były spore różnice, w zależności od numeru buta, wielkości kroków. Ale to dla każdego było oczywiste. 





Ogromnym zaskoczeniem było dla nas wszystkich to, że dokładnie 9 metrów mają wszyscy uczniowie razem!



Kolejnym zadaniem było dowiedzieć się za co odpowiadają poszczególne organy-jama ustna, żołądek, wątroba, trzustka. wszystkich zaskoczyły informacje nt. śliny- za co odpowiada i ile oraz kiedy człowiek ja produkuje. Te informacje przybliżyły nas do odpowiedzi na nasze pytania. 






Kiedy zebraliśmy już niezbędne informacje przystąpiliśmy do kolejnych działań. Z pomocą rodziców zgromadziliśmy whisky, piwo, wino, wódkę (zaznaczamy, że nikt  nie spróbował żadnego z trunków). W każdym z tych alkoholi zanurzyliśmy świeżą wątróbkę wieprzową, by sprawdzić czy coś się stanie, skoro p. Tomasz Rożek w krótkim filmiku nt. układu pokarmowego twierdził, że alkohol ma zły wpływ na wątrobę.
Wcześniej jednak uczniowie zadali swoim rodzicom pytanie- dlaczego dorośli piją alkohol? Dla niektórych odpowiedź na to pytanie wcale nie było łatwe. 







Po 2 godzinach od zanurzenia, wyciągnęliśmy ją by porównać z tym jak wątróbka wyglądała przed i jak po. 

                                              

Oto efekt i dla porównania wątróbka przed zanurzeniem. Chyba domyślacie się, która na każdym zdjęciu jest przed i po zanurzeniu? Zaskoczyło nas, że najgorzej wyglądała ta zamoczona w piwie.






Klasa zgodnie przyznała, że nie chciałaby widzieć jakby watróbka wyglądała, gdyby była zanurzona dłużej w danym alkoholu. 

Kolejne pytanie dotyczące przełykania czegokolwiek stojąc na rekach pomógł nam rozwikłać p. Tomasz Rożek. Obejrzeliśmy wspomniany wcześniej filmik- link do niego znajduje się TUTAJ

Natomiast na temat szkodliwości cukru i picia kolorowej wody przekonaliśmy się sami. Cukier i sztuczne barwniki  nie zostają tak szybko wypłukane z naszego organizmu, zalegają w nim na dłużej. 





Na koniec podsumowaliśmy nasze kilkudniowe działania i zapisaliśmy w zeszytach wspólnie odpowiedź na 3 postawione na samym początku pytania. A przy okazji i ciekawości uczniów nieco więcej czasu poświęciliśmy chorobie alkoholowej, jak ją leczyć. Bo nie każde pomaganie jest pomocne takiej osobie w wyjściu z choroby. Zastanawialiśmy się dlaczego. 


A na sam koniec spostrzeżenia uczniów, co ich najbardziej zaskoczyło:

"Zaskoczyło mnie to, że jakby nie wiedziałem, że  człowiek na dobę produkuje 1 litr śliny ze ślinianek. Myślałem, że ślinę połykamy, coś z tego zostaje i się mnoży oraz to, że układ pokarmowy ma 9 m długości, bo my nie mamy 9 metrów, a w nas aż 9 m się mieści i jest miejsce jeszcze na inne rzeczy" 
OLEK

"Mnie zaskoczyło to, że jedzenie i picie przechodzi przed 25 cm przełyku od 5-10 sekund. Myślałam, że szybciej.
ZUZIA

"Zaskoczyło mnie to, że trzeba myć zęby rano i wieczorem, bo ślina się nie produkuje w nocy oraz to jak alkohol wpływa na wątrobę"
MICHAŁ

Dla WERONIKI "fajnie się szyło jelita", a dla VERONIKI samo "szycie było łatwe".

W przygotowaniu zajęć posiłkowaliśmy się informacjami ze strony:
-Nauka. To lubię
- Dziecięca fizyka- link TUTAJ

7 komentarzy:

  1. Dziewczyny, pokazujecie, że edukacja wczesnoszkolna może być dla dzieci niezapomnianą przygodą. Szacun!

    OdpowiedzUsuń
  2. Genialne zabawa nauką - nauka zabawą

    OdpowiedzUsuń
  3. bardzo Ci dziękuję Ewo za Twoją pracę i pasję! Łukasz

    OdpowiedzUsuń