1. Dlaczego dorośli piją alkohol, skoro szkodzi on zdrowiu?
2. Dlaczego to co słodkie szkodzi zdrowiu?
3. Dlaczego da się coś połknąć stojąc na głowie?
Oto pytania, na które w minionym tygodniu chcieliśmy znaleźć odpowiedź. Wcześniej jednak musieliśmy poznać układ pokarmowy. Udało nam się dzięki książkom z biologii uczniów klas starszych, filmikom, Wikipedii. Szukaliśmy też książek w bibliotece szkolnej.
Z racji tej, że najlepsza jest nauka przez działanie, przystąpiliśmy do pracy:
Układ pokarmowy ma 9 metrów, więc po prostu go uszyliśmy, przy okazji ćwicząc tę umiejetność. I choć nie było to nasze pierwsze szycie, nie jest łatwe, ale wszyscy robią postępy. Zanim jednak do tego doszło, trzeba było odmierzyć 9 m materiału, uczniowie zamienili jednostki-metry na centymetry.
Następnie przystąpiliśmy wspólnie do szycia.
Nikt nie mógł uwierzyć jak 9 metrów ma się zmieścić w człowieku!
Przecież są jeszcze inne narządy o organy. Uczniowie wpadli na pomysł, że spróbują je upchnąć w siebie
No... nie było to łatwe.
Potem wpadli na pomysł, że sprawdzą ile to kroków i tip topów. Tu były spore różnice, w zależności od numeru buta, wielkości kroków. Ale to dla każdego było oczywiste.
Ogromnym zaskoczeniem było dla nas wszystkich to, że dokładnie 9 metrów mają wszyscy uczniowie razem!
Kolejnym zadaniem było dowiedzieć się za co odpowiadają poszczególne organy-jama ustna, żołądek, wątroba, trzustka. wszystkich zaskoczyły informacje nt. śliny- za co odpowiada i ile oraz kiedy człowiek ja produkuje. Te informacje przybliżyły nas do odpowiedzi na nasze pytania.
Kiedy zebraliśmy już niezbędne informacje przystąpiliśmy do kolejnych działań. Z pomocą rodziców zgromadziliśmy whisky, piwo, wino, wódkę (zaznaczamy, że nikt nie spróbował żadnego z trunków). W każdym z tych alkoholi zanurzyliśmy świeżą wątróbkę wieprzową, by sprawdzić czy coś się stanie, skoro p. Tomasz Rożek w krótkim filmiku nt. układu pokarmowego twierdził, że alkohol ma zły wpływ na wątrobę.
Wcześniej jednak uczniowie zadali swoim rodzicom pytanie- dlaczego dorośli piją alkohol? Dla niektórych odpowiedź na to pytanie wcale nie było łatwe.
Po 2 godzinach od zanurzenia, wyciągnęliśmy ją by porównać z tym jak wątróbka wyglądała przed i jak po.
Oto efekt i dla porównania wątróbka przed zanurzeniem. Chyba domyślacie się, która na każdym zdjęciu jest przed i po zanurzeniu? Zaskoczyło nas, że najgorzej wyglądała ta zamoczona w piwie.
Klasa zgodnie przyznała, że nie chciałaby widzieć jakby watróbka wyglądała, gdyby była zanurzona dłużej w danym alkoholu.
Kolejne pytanie dotyczące przełykania czegokolwiek stojąc na rekach pomógł nam rozwikłać p. Tomasz Rożek. Obejrzeliśmy wspomniany wcześniej filmik- link do niego znajduje się TUTAJ
Natomiast na temat szkodliwości cukru i picia kolorowej wody przekonaliśmy się sami. Cukier i sztuczne barwniki nie zostają tak szybko wypłukane z naszego organizmu, zalegają w nim na dłużej.
Na koniec podsumowaliśmy nasze kilkudniowe działania i zapisaliśmy w zeszytach wspólnie odpowiedź na 3 postawione na samym początku pytania. A przy okazji i ciekawości uczniów nieco więcej czasu poświęciliśmy chorobie alkoholowej, jak ją leczyć. Bo nie każde pomaganie jest pomocne takiej osobie w wyjściu z choroby. Zastanawialiśmy się dlaczego.
A na sam koniec spostrzeżenia uczniów, co ich najbardziej zaskoczyło:
"Zaskoczyło mnie to, że jakby nie wiedziałem, że człowiek na dobę produkuje 1 litr śliny ze ślinianek. Myślałem, że ślinę połykamy, coś z tego zostaje i się mnoży oraz to, że układ pokarmowy ma 9 m długości, bo my nie mamy 9 metrów, a w nas aż 9 m się mieści i jest miejsce jeszcze na inne rzeczy"
OLEK
"Mnie zaskoczyło to, że jedzenie i picie przechodzi przed 25 cm przełyku od 5-10 sekund. Myślałam, że szybciej.
ZUZIA
"Zaskoczyło mnie to, że trzeba myć zęby rano i wieczorem, bo ślina się nie produkuje w nocy oraz to jak alkohol wpływa na wątrobę"
MICHAŁ
Dla WERONIKI "fajnie się szyło jelita", a dla VERONIKI samo "szycie było łatwe".
W przygotowaniu zajęć posiłkowaliśmy się informacjami ze strony:
-Nauka. To lubię
- Dziecięca fizyka- link TUTAJ
Fantastyczne działania!!!
OdpowiedzUsuńDziewczyny, pokazujecie, że edukacja wczesnoszkolna może być dla dzieci niezapomnianą przygodą. Szacun!
OdpowiedzUsuńDziękujemy:)
UsuńGenialne zabawa nauką - nauka zabawą
OdpowiedzUsuńTak!
Usuńbardzo Ci dziękuję Ewo za Twoją pracę i pasję! Łukasz
OdpowiedzUsuńDziękuję za miłe słowa
Usuń