marca 02, 2023

Wynalazki



 Rozpoczęliśmy tygodniową pracę w klasie na temat wynalazków. Jak zwykle od pytań uczniów, czego chcą się dowiedzieć, co ich intryguje.




Następnie na osi czasu (tutaj sznurku odmierzonym 5 metrów) z umownym podziałem na lata p.n.e. i n.e. zaznaczyliśmy wybrane daty i wynalazki. 



Uczniowie mieli za zadanie wybrać według nich najważniejszy dla rozwoju ludzkości wynalazek i uzasadnić pisemnie, dlaczego akurat ten wynalazek jest najistotniejszy. 









Kiedy nasza koleżanka przeczytała, że największym wynalazkiem jest woda słodka, natychmiast ktoś odezwał się w klasie, że przecież woda zawsze była i nikt jej nie wynalazł tylko odkrył. Zaczęliśmy rozmowę jak odróżnić pojęcia ODKRYCIA i WYNALAZKI


Zastanawialiśmy się, dlaczego koło, wynalezione 5 tysięcy lat temu było przełomowym odkryciem. Każdy uczeń miał 8 minut, aby wypisać 30 zastosowań koła w życiu człowieka.










Oto nasze zebrane pomysły - więcej niż 30

No a jak ma się koło do "Lokomotywy" Juliana Tuwima? 

Uczniowie wskazali wynalezienie maszyny parowej, która poruszała się dzięki kołom.

Wysłuchaliśmy wiersza "Lokomotywa" Juliana Tuwima, w najlepszej wg. nas interpretacji p. Fronczewskiego, Olbrychskiego i Pszoniaka




Powtórzyliśmy sobie części mowy wyszukując w wierszu wyrazów z literką "'o" i wpisując dany wyraz w odpowiednim miejscu w tabelce.




A na koniec odbyło się dyktando biegane. Poznaliśmy odpowiedzi na niektóre zadane przez nas pytania.












1 komentarz: