Powoli dobiegają końca rozmowy trójstronne w naszej klasie rodzic-dziecko-nauczyciel. Spotkania te odbywają się na początku roku szkolnego, w lutym oraz w czerwcu. Wszystko po to by wspólnie zastanowić się co się już udało a nad czym w najbliższym czasie należy popracować. I nie chodzi tu o pokazywanie błędów, ale o to by postawić na rozwój danej uczennicy/ ucznia bez porównywania z innymi. Dla przykładu:
-Uczennica/uczeń czyta płynnie - kolejny krok pracy to zwracanie uwagi na znaki interpunkcyjne lub łączne czytanie wyrażeń "w domu", "z kolegą"...
-Uczennica/uczeń pisze samodzielnie 3-wyrazowe zdania-kolejny krok to pisanie dłuższych zdań.
-Uczennica/uczeń liczy poprawnie na konkretach do 30-kolejny krok to odejście od konkretów
-Uczennica/uczeń odczytuje na zegarze godziny typu: 10 minut po godzinie 8-kolejny krok to nauka odczytywania godzin na zegarze typu: za 10 minut godzina 8.
Podczas rozmów trójstronnych nikt nie jest do nikogo porównywany i każdy ma robić postęp w swoim tempie, nie czekając na nikogo ani nikogo nie goniąc.
Podczas rozmów trójstronnych głos zabiera najpierw dziecko mówiąc o swoich mocnych stronach. Jeśli jest to kolejne spotkanie w danym roku (tak jak w tym przypadku)- patrzymy na nasz wspólny zapis na karcie z września i uczennica/ uczeń dokonuje oceny tego, co udało się mu wypracować od września.
Rozmowy trójstronne są bardzo ważne i potrzebne. Uczą wzajemnej rozmowy, samooceny, odpowiedzialności za swój rozwój. W lutym pierwsze nasze rozmowy rozpoczęły się tydzień temu i już widzę ich efekt. Uczennice/ uczniowie podjęli pracę w konkretnych obszarach. Układając samodzielnie zdania z trudnością ortograficzną budowali je znacznie dłuższe niż wcześniej. Zastanawiając sie przez chwilę nad sensem ułożonego zdania przez jedną z uczennic, usłyszałam "Mówiła Pani, że mam układać dłuższe zdania to układam".
Polecam rozmowy trójstronne. Inspiracja od nauczycielki Wiesi Mitulskiej.
Każde spotkanie kończymy naszymi podpisami pod wspólnymi ustaleniami. Nasz wypracowany dokument nie jest w treści rozubudowany, wręcz przeciwnie zawiera ogólniki, czytelne hasła. Wszystko po to by był jasny, prosty, szybki do porównania na przestrzeni czasu.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz