Nasza wspólna przygoda z książką Marii Kruger "Karolcia" zakończona!
Na początek omówiliśmy sobie kryteria sukcesu, jakie każdy powinien osiągnąć w trakcie omawiania lektury. Wykonaliśmy też metryczkę książki, przypominając sobie, kim jest ilustrator, co to jest wydawnictwo... Nie do końca było to dla wszystkich jasne, więc tym bardziej warto było to sobie przypomnieć.
Przyjrzeliśmy się też niektórym przysłowiom i powiedzeniom. Każdy pracował w losowo dobranych parach. Zanim jednak to nastąpiło, rozmawialiśmy na temat powiedzeń i przysłów, podając przykłady z życia do ich zastosowania.
Oddzielaliśmy także fakty od opinii w związku z omawianą książką.
W pobliżu naszej szkoły znajdują się dwie ulice nazwane na cześć znanych postaci historycznych.
Na lekcji dowiedzieliśmy się, kim były te osoby i co takiego zrobiły dla Polski, że ich imiona upamiętniono właśnie w naszej okolicy.
Tworzyliśmy też nazwy własnych ulic, doskonaląc przy tym pisownię skrótów i nazwisk. Bardzo ciekawe było samo uzasadnianie tych nazw- np.: na ulicy Tarasowej wszyscy w domach mają tarasy.
Śpiewaliśmy również piosenkę Fasolek "Fantazja" oraz rozwiązywaliśmy zadania matematyczne wokół zakupów Karolci i Piotrka w domu towarowym.
Stworzyliśmy też w grupach plakaty na temat wybranych zwierząt.











Korzystaliśmy przy tym z różnych książek przyrodniczych, które wypożyczyliśmy w szkolnej bibliotece i przynieśliśmy z naszych domów. Czasem odnajdywaliśmy informacje sami, a niekiedy korzystaliśmy z pomocy naszych pań.
Nasz kolega Bartek z kl. 2 C z Warszawy ułożył wierszyki o zwierzętach z plakatu. Kto wie? Może rośnie nam nowy Jan Brzechwa?




Filomena, została zamknięta w klatce w Zoo z napisem (z błędem ortograficznym) "Dziwne zwieżę".
W Warszawie na lekcji była uczennica naszej Pani-Marysia-przygotowała dla nas prezentację o dziwnych zwierzętach. Oto te zwierzęta:
Design by SP16
Dlatego klasy dały sobie nawzajem wyzwania:
Gliczarów Górny otrzymał od Warszawy dziwne nazwy zwierząt, które każdy namalował i opisał to zwierzę: czym się odżywia, kontynent, na którym mieszka oraz ciekawostki o nim. Informacje te bardzo nas zaskoczyły!
Warszawa otrzymała od Gliczarowa Górnego także wymyślone przez siebie nazwy zwierząt, które uczniowie kl. 2 C mieli za zadanie sportretować.
Nie mogło zabraknąć także opisu Karolci. Jeszcze ta forma myli się uczniom z opowiadaniem, dlatego jeszcze nad tym będziemy pracować.
CZĘŚCI MOWY
Utrwalaliśmy także poznane części mowy:
1. Każdy losował 3 karteczki z poszczególnymi częściami mowy (każdy kolor oznaczał inną część mowy: rzeczownik, czasownik, przymiotnik), następnie należało określić co to za część mowy i na koniec ułożyć z tymi wyrazami w odpowiedniej formie zdanie.
2. Na karteczkach w odpowiednich kolorach, każdy zapisywał wyrazy związane z omawianą książką. Następnie każdy wybierał kilka z nich i układał z nimi hasła krzyżówki.
KRZYŻÓWKIUkładaliśmy też pytania do otrzymanych już gotowych krzyżówek.
SĄSIEDZI
Karolcia miała bardzo miłych sąsiadów. Rozmawialiśmy też o swoich sąsiadach, wzajemnych relacjach z nimi i dlaczego warto zadbać o to, by były pozytywne. Każdy sporządził także samodzielnie notatkę o swoim sąsiedzie.
Poznaliśmy także sąsiadów Polski i zastanawialiśmy się dlaczego są dla nas ważni.
ILUSTRACJE DO KSIĄŻKI
Kolejne nasze międzyklasowe wyzwanie polegało na narysowaniu ilustracji do wybranej strony książki. W losowo dobranych zespołach czytaliśmy wybrane dla nas strony i rysowaliśmy ich treść.
Warszawa otrzymała takie nr stron:

3 ŻYCZENIA
Gdyby każdy z nas miał tak jak Karolcia koralik i mógłby poprosić go o 3 rzeczy, to co by to było? Na to pytanie każdy odpowiadał wykonując samodzielnie plakat w aplikacji Canva.
W Warszawie pisaliśmy listy do koralika
OGŁOSZENIEPrezydent Miasta napisał ogłoszenie, że plac zabaw zostaje zamknięty a na jego miejscu powstanie restauracja. Dzięki wysiłkom Karolci, Piotrka i z pomocą lwów, udało się go przekonać co do zmiany decyzji. Każdy w jego imieniu samodzielnie napisał o podobniej treści ogłoszenie.
A na koniec naszej przygody z lekturą- czas na podsumowanie swoich umiejętności, czyli sprawdzenie w jakim stopniu poszczególne kryteria sukcesu zostały opanowane.
Jakie fajne zajęcia na podstawie jednej książki :)
OdpowiedzUsuń