marca 16, 2022

Tabliczka mnożenia

 Żeby zrozumieć istotę mnożenia, najpierw trzeba poznać dobrze wielokrotność danej liczby:

2,4,6,8,10...

3,6,9,12,15...

4,8,12,16,20...

5,10,15,20....

Dzięki różnorakim ćwiczeniom idzie nam  z tym coraz lepiej. Oto kilka naszych propozycji:

1. Kiedy się spotkamy?

2 uczniów siedzi na przeciw siebie na odległość ok.1,5 m (długość liny). 1 osoba mówi kolejną wielokrotność i razem z tym raz podciąga się do przodu liną na kocu, druga osoba mówi kolejną wielokrotność... Wtedy sposób osoby przybliżają się do siebie coraz bliżej. Na jakiej wielokrotności się spotkają?




2. Kra

Uczeń leży przodem na kocu. Po przeciwnej stronie nauczyciel chce go wyciągnąć z wody-przyciągając go do siebie na krze (kocu). Każda wielokrotność danej liczby skutkuje jednym podciągnięciem się na linie lub jednym pociągnięciem nauczyciela, co przybliża ucznia do brzegu.





3. Chodzimy po schodach

Jeden krok to kolejna wielokrotność liczby

4. Przeskoki

Skaczemy pomiędzy woreczkami.

Dzięki tym ćwiczeniom widzę, że uczniowie rozumieją istotę mnożenia. I kiedy gramy w karty Grabowskiego lub tez w inną grę to potrafią obliczyć działanie. Póki co mnożenie przez 2 i przez 3. Powoli, bez pośpiechu by wszystko "trenować". Szybkość nie jest to najlepszym doradcą. Uczniowie nie opanują w ten sposób tabliczki mnożenia, a mechaniczne nauczenie jej na pamięć w większości przypadków zawodzi. Efekt końcowy jest taki, że za pewien czas w wielu przypadkach trzeba nauczyć się na pamięć tabliczki ponownie. A po co, skoro można sensownie i z głową.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz