lutego 28, 2025

Antarktyda

Niedawno czytaliśmy „ Anaruka, chłopca z Grenlandii” i oglądaliśmy w Internecie filmy i zdjęcia o Grenlandii. Tym razem czas na biegun południowy, bo przed nami Antarktyda i lektura „Zaczarowana zagroda”.

Zaczęliśmy od trudnych pojęć Arktyka, Antarktyka, Antarktyda. Tutaj

Następnie rozmawialiśmy o tym, jakie zawody są potrzebne na stacji badawczej na Antarktydzie. Zastanawialiśmy się, jakie cechy charakteru powinna mieć osoba, która decyduje się na roczną pracę na zimnym, wietrznym kontynencie, gdzie przez 6 miesięcy panuje ciągle noc polarna. Na takiej stacji badawczej zazwyczaj na porę zimową zostaje tylko 8 osób. Trzeba lubić samotność! Tutaj

A teraz nasza kolej! Każdy z nas miał przyklejoną na plecach kartkę, a kolega lub koleżanka mogli dopisać 1 cechę, która na pewno pomoże przetrwać przez rok na misji na stacji badawczej. To było miłe uczucie, kiedy na koniec czytaliśmy wszystkie te miłe słowa!





Mając takie cechy, zastanawialiśmy się kim moglibyśmy być na Antarktydzie. Wiele osób chciało być hydrologami. Na podstawie naszych kart mocy, czyli dobrych, mocnych cech pisaliśmy ogłoszenia.






Wiele ciekawostek dowiedzieliśmy się o życiu pingwina, m.in. to, że tata opiekuje się jajem przez 2 miesiące i w tym czasie nic nie je! 


Wszyscy przyznali, że nie odważyliby się skoczyć z takiej wysokości do wody. 
Oglądając  filmy przyrodnicze o pingwinach, przygotowaliśmy quiz z pytaniami dla Gliczarowa:




Podczas pracy w losowo dobranych zespołach powstały takie oto prace








W książce "Zaczarowana zagroda" szukaliśmy opisu Elegancika. Z racji, że miał on plamkę, przypominającą krawat, uczyliśmy się wiązać krawaty. Nie było to proste. 



 

Naszym wspólnym zadaniem jest opis pingwina. Wybieramy zdjęcie i piszemy opis, a nasi przyjaciele z Gliczarowa muszą odgadnąć, jaki to gatunek pingwina.


Oto opis pingwina dla Gliczarowa

 Odpowiedź:  Pingwin złotoczuby


Odpowiedź: Pingwin cesarski



Opisy pingwinów dla Warszawy:

 odpowiedź: cesarski

odpowiedź: grzebieniasty


Sprawdzaliśmy też jak to jest chodzić po pingwiniemu.



W książce "Zaczarowana zagroda" wyszukiwaliśmy fragmentów mówiących o wędrówkach pingwinów po to, by odszukać je na mapie i przekonać się jak daleko odpłynęły.




Poznaliśmy również plan dnia polarnika na stacji badawczej. Niektórzy z nas byli nawet chętni, aby przetrwać przez rok na takiej misji.


Wielkim zaskoczeniem było dla wszystkich jak mało lądu jest na tym kontynencie i jak wygląda polska stacja badawcza. A wygląda tak:


Podsłuchaliśmy rozmowy pingwinów o nas.


Utrwalając przymiotniki szukaliśmy cech Elegancika. Wśród nich pojawiła się informacja, że był sprytny i mądry, bo dzięki niemu pingwiny mogły wydostać się z zagrody. Układaliśmy też komiksy o pingwinach, szukając innych sposobów wydostania się z niej.




Sami też układaliśmy dialogi pingwinów.

  

Na lekcji z edukacji plastycznej rozmawialiśmy o rzeźbie, oto nasze rzeźby





Antarktyda tak nam się spodobała, że oglądając filmy na kanale YT o zwierzętach tego kontynentu nie chcieliśmy skorzystać z  przerwy.


Na lekcji informatyki rozwiązywaliśmy krzyżówkę i quiz o Zaczarowanej zagrodzie, pisaliśmy też opis pingwina, ucząc się kopiuj, wklej.

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz