Rozmiary ubrań i obwody figur to z pozoru dwa różne tematy. Jednak ten pierwszy był punktem wyjścia do obliczania obwodów figur.
W ubiegłą środę mierzyliśmy obwody figur. Zaczęliśmy jednak od ubrań. Punktem wyjścia było pytanie „Skąd wiadomo jaki rozmiar ubrań mamy kupić”? Pojawiały się odpowiedzi, że po rozmiarze, który jest napisany na ubraniu lub że wystarczy ubrania przymierzyć. Co jednak kiedy kupujemy online? Rozpoczęła się rozmowa na temat rozmiarów ubrań, tego co krawcowa musi wiedzieć by uszyć komuś spodnie góralskie. Było zatem o obwodzie ciała i o tym, jak mierzymy ubrania. Przyjrzeliśmy się etykietom naszych ubrań jak i ubraniom dorosłych. „Rozszyfrowaliśmy” napisy na metkach XS, S,M,L,XL,XXL. Uczennice i uczniowie zauważyli, że na dziecięcych ubraniach są zwykle oznaczenia 6-7 years/ 122-134 cm.
Zastanawialiśmy się wspólnie po co
takie oznaczenie i dlaczego oprócz wieku często podawany jest wzrost.
Porównując koszulki oznaczone
tym samym rozmiarem (np. M), drugoklasiści zauważyli, że mimo identycznego
oznaczenia różniły się wymiarami w zależności od producenta. Uczennice i
uczniowie w ten sposób zauważyli, że rozmiar nie zawsze jednoznacznie informuje
o rzeczywistych wymiarach ubrania. Dlatego ważne jest by dana rzecz przymierzyć
lub sprawdzić na jaki wzrost jest ona uszyta. Ponadto rozmiar M damski okazał
się inny niż męski.
Porównywanie koszulek jak i
sprawdzanie obwodu bioder , co stanowi ważny element pomiarów każdej krawcowej, był też wstępem do nauki obliczania obwodu figur geometrycznych, łącząc
codzienne doświadczenia z matematyką. Sprawdzaliśmy jaki jest obwód zeszytów,
ławek, tablicy, by w dalszej części na rysunkach schematycznych mierzyć obwody
działek o różnych kształtach.
Ćwiczenie to rozwijało
krytyczne myślenie, uczyło analizy i wyciągania wniosków na podstawie
obserwacji. Czy wszyscy z tym radzą sobie doskonale” Większość tak, dlatego do
tego tematu jeszcze wrócimy.
Na koniec każdy miał za zadanie spakować przyniesione ubrania do torby. I ... wszystkie zostały wrzucone. Tak więc w sposób niezaplanowany przystąpiliśmy do nauki składania ubrań i wkładania ich do torby.













Brak komentarzy:
Prześlij komentarz