Wprowadzenie na zajęciach nowych treści jest niezwykle trudne, bo to od tego w jaki sposób to zrobię, zależy zrozumienie, uporządkowanie, zapamiętanie przez moich uczniów tego co nowo poznane i niekiedy bardzo trudne ze względu na swoją abstrakcyjność. Z tego powodu metodyka nauczania jest tak ważna nie tylko w zakresie edukacji polonistycznej, czy też matematycznej, ale także podczas zajęć ruchowych lub edukacji plastycznej. Dziś przybliżę Państwu mój sposób nauki piosenki. Często są to piosenki ogólnie znane i można je wspólnie zaśpiewać np. przy ognisku. Z doświadczenia wiem, że szybciej „wpadają one w ucho” i zostają w pamięci na dłużej. Mam tu na myśli piosenki typu „Stokrotka”, „Serce w plecaku”, czy też „Hej Sokoły”. Poniżej przedstawiam przebieg zajęć dotyczący nauki piosenki:
1. I. Wprowadzenie
w tematykę piosenki
Zwykle nawiązuję tu do omawianej wcześniej tematyki. Jeśli rozmawiamy o książce „Karolcia”, uczniowie poznają piosenkę „Fantazja”, bo też mówi o szkiełku. Link do niej znajdziecie TUTAJ
W tym miejscu może pojawić się także zagadka, nawiązująca do piosenki, jej myśli przewodniej lub jest też jej tytułem.
2. II. Zapoznanie
z piosenką, nastawienie na jej odbiór
Uczniowie słuchają piosenki. Odtwarzam je
z płyty CD…, na kanale YT, gram i
śpiewam piosenkę na keyboardzie. Zanim to nastąpi proszę wcześniej by
zastanowiły się do czego według autora piosenki potrzebna jest fantazja.
Po jej wysłuchaniu uczniowie odpowiadają
na pytanie. Zastanawiają się także jaki nastrój ma ta piosenka? O czym ona
opowiada? Czy jest wolna, szybka, smutna, wesoła? Mówią o swoich wrażeniach po
wysłuchaniu piosenki, jej nastroju, tempie.
Pierwsze wysłuchanie piosenki odbywa się zawsze wyłącznie drogą słuchową, by dzieci nie skupiały się na obrazie a na samej treści.
3. III. Wyjaśnienie
niezrozumiałych zwrotów
Słuchamy ponownie piosenki i wyjaśniamy niezrozumiałe słowa, zwroty.
4. IV. Rozśpiewanie
Dzieci stoją swobodnie, w lekkim rozkroku.
Na pianinie gram poszczególne dźwięki gamy C-dur a dzieci razem ze mną śpiewają
znane im zdanie „Terefere terefere,
gryzła myszka dwa selery, terefere, terefere cztery sery też”
Te-re-fe-re
– 4 uderzenia w klawisz C 1
te-re-fe-re
– 4 uderzenia w klawisz D
gryz-ła
mysz-ka – 4 uderzenia w klawisz E
dwa
se-le-ry - 4 uderzenia w klawisz F
Te-re-fe-re
– 4 uderzenia w klawisz G
te-re-fe-re
– 4 uderzenia w klawisz A
czte-ry
se-ry- 4 uderzenia w klawisz H
też- 1
uderzenie w klawisz C 2
To samo ale malejąco od dźwięku C 2:
Te-re-fe-re
– 4 uderzenia w klawisz C 2
te-re-fe-re
– 4 uderzenia w klawisz H
gryz-ła
mysz-ka – 4 uderzenia w klawisz A
dwa
se-le-ry - 4 uderzenia w klawisz G
Te-re-fe-re
– 4 uderzenia w klawisz F
te-re-fe-re
– 4 uderzenia w klawisz E
czte-ry
se-ry- 4 uderzenia w klawisz D
też- 1
uderzenie w klawisz C 1
5. V. Nauka piosenki
WERSJA 1 Rysowanie piktogramów
Moi uczniowie mają do zajęć z edukacji
muzycznej zeszyty bez linii-tzw. „gładkie”, w nich rysują piosenki. Ja
natomiast rysuję treść piosenki na zmazywalnej tablicy. Ważne by nie była to
kartka papieru. Dlaczego? O tym nieco później.
Mówię fragmenty tekstu piosenki i wspólnie
go omawiamy, czym możemy dane słowa zastąpić. Następnie wspólnie je rysujemy.
Czasem zamiennie zamiast mówić fragmenty tekstu piosenki-słuchamy ich lub
śpiewam i gram je na instrumencie fragmentami, następnie je rysujemy.
Jeśli widzę taką potrzebę to ponownie
omawiamy znaczenie niezrozumiałych słów.
Kiedy rysujemy tekst piosenki pamiętam by:
-były to proste rysunki- korzystam z moimi
uczennicami/ uczniami ze sketchnotek. Jednym z naszych kasowych rytuałów (o
nich więcej znajdziesz TUTAJ) jest to, że wspólnie uczymy się je rysować 1 raz
w tygodniu. Mają do tego specjalnie przeznaczone notesiki.
Sketchnotki przydają się uczniom w różnych
sytuacjach, np.: podczas samodzielnego
robienia notatek graficznych, czy też tworzenia mapy myśli. Polecam stronę na
FB Belfry bazgrolą, bo z tych sketchnotek korzystamy. Link do przykładowych sketchnotek znajdziesz TUTAJ
-rysunki wynikają z kontekstu całego
wersu, kilku słów piosenki, bo nie każde słowo jest zastępowane rysunkiem.
Chodzi o ogólny kontekst, np.:
słowa piosenki „To szkiełko wszystko potrafi”-zastępujemy rysunkiem szkiełka
słowa „Na
każde pytanie odpowie”- zastępujemy znakiem zapytania
Poniżej narysowana piosenka "Fantazja". Dwa pierwsze rysunki to słowa „To szkiełko wszystko potrafi, na każde pytanie odpowie".
Moja wersja:
Rysunki-skojarzenia ustalam wspólnie z
dziećmi, bo to dla nich mają być one proste, im mają się kojarzyć z danym
fragmentem piosenki. Jeśli zdarzy się, że któreś z dzieci powie, że ma zupełnie
inne skojarzenie-oczywiście pozwalam mu je narysować w zeszycie. Warto pamiętać, że im bardziej zabawne skojarzenia, tym lepsze zapamiętywanie, np.: słowo "symbol" mogę zastąpić znaczniem WC, P które są symbolami toalety/parkingu:
Link do wyżej narysowanej piosenki "Polska flaga' znajdziesz TUTAJ
Ważne jest też przy tym, że jeśli dane
słowo jest trudne, niezrozumiałe dla dzieci to wtedy rezygnuję z rysunków i to
słowo po prostu piszę. Nie zastępuję też trudnych do zrozumienia przez dzieci
słów zupełnie innymi skojarzeniami, np.: Podczas nauki hymnu państwowego słowo
„Dąbrowski” nie zastępuję rysunkiem w postaci żołnierza, tylko piszę to słowo,
bo w momencie kiedy będą śpiewać refren hymnu to nie zaśpiewają „Marsz, marsz
Dąbrowski” tylko „Marsz, marsz żołnierz”.
WERSJA 2 Ustalenie gestów
Piktogramy zastępuję określonymi ruchami,
gestami. Wtedy rezygnujemy z rysowania. Czasem jednak ucząc piosenki metodą
piktogramów, wspieram tą naukę pokazywaniem określonych gestów.
6. VI. Wspólne
śpiewanie i utrwalanie piosenki na przykładzie nauki piosenki metodą
piktogramów (dotyczy wersji 1)
Na samym początku próbujemy śpiewać
wspólnie 1 zwrotkę i refren spoglądając na piktogramy. Dzieci zaglądają do
swoich zeszytów lub patrzą na tablicę. Tutaj pozostawiam im dowolność. Wszystko
odbywa się z podkładem muzycznym- jeśli gram sama na instrumencie a jeśli
piosenka jest odtwarzana to śpiewamy dany fragment odtwarzając go i śpiewając
jednocześnie.
Kiedy jest ona w około 80% zapamiętana, przechodzę do kolejnej zwrotki.
Zapamiętujemy i utrwalamy na kilka
sposobów (za każdym razem wybieram 2-3 z nich), np.::
-wspólne śpiewanie przez całą klasę
-podziały: dziewczynki 1 zwrotka i refren,
chłopcy kolejna zwrotka i refren; śpiewają tak jak siedzą rzędami: rząd
pierwszy zwrotka pierwsza i refren, rząd drugi zwrotka druga …, dziewczynki
zwrotka a chłopcy refren…
-wspólne śpiewanie zwrotki, a podczas
refrenu dzieci chodzą po sali, wykonują określone, wcześniej ustalone ruchy
-dzieci śpiewają zwrotkę a ja refren
-dzieci słuchają zwrotki a słuchają
refrenu
-wszyscy słuchają poszczególnych zwrotek/
lub ja je śpiewam a podczas refrenu wchodzą na krzesła i naśladują lot
samolotem (uwielbiają to!)
-gram na instrumencie melodię zwrotki a
kiedy usłyszą melodię refrenu-śpiewają
-zwrotkę śpiewają cicho a refren głośno
-zmazywanie fragmentów tekstu na tablicy
Zawsze podczas nauki piosenki włączam ruch, by dzieci cały czas nie siedziały przy stolikach. Nie oznacza to także, że podczas rysowania piosenki dzieci siedzą przy stolikach-pozwalam im siedzieć w dowolnym miejscu sali, np.: na dywanie. W przypadku małej sali a dużej pod względem liczebności klasy może to sprawiac kłopot.
Wspominałam wcześniej, że piosenkę rysuję
na tablicy a nie na kartce papieru. Jest to o tyle ważne, że podczas utrwalania
piosenki mogę jej pewne piktogramy zmazać. Mimo to, dzieci i tak widzą je w
tych pustych miejscach jakby były tam narysowane i je śpiewają.
Chciałabym też podkreślić, że nigdy nie proszę dzieci by nauczyły się w domu samego tekstu, nie znając melodii i jej nie słysząc podczas nauki piosenki.Trudno im wtedy połączyć sam tekst z melodią. Kto w to wątpi-niech sprawdzi sam. Jeśli kiedykolwiek uczyliście się Państwo piosenki a po pewnym czasie usłyszeliście ją w innej aranżacji- czy łatwo Wam było ją zaśpiewać?
Proszę by dzieci w skali 1 do 10 oceniły swoje zaangażowanie podnosząc odpowiednią ilość palców do góry.
Chwalę uczniów za ich zaangażowanie,
włożony wysiłek.
Odwracam sytuację i to dzieci zadają mi
lub innym pytania dotyczące treści piosenki, na które trzeba udzielić krótkiej
odpowiedzi TAK lub NIE.
Zwykle jest tak, że dzieci podczas jednych
zajęć są w stanie nauczyć się piosenki. W kolejnych dniach utrwalamy ją, np.:
śpiewając ją na rozpoczęcie dnia. Zawsze jednak śpiewanie rozpoczynamy
rozśpiewaniem, o którym wspominałam już wcześniej.
Zachęcam wszystkich do nauki piosenki za
pomocą piktogramów łącząc przy tym ruch, bo to jeden z najbardziej efektywnych
sposobów uczenia się.








Brak komentarzy:
Prześlij komentarz