października 18, 2025

Monografia liczby 11

 

Dziesiątkowy system pozycyjny liczb nie jest dla wszystkich pierwszoklasistów sprawą łatwą, ponieważ poznając wcześniej monografię liczb od 0 do 9 trudno niektórym uczennicom/uczniom zrozumieć, że od miejsca w jakim znajduje się dana cyfra w liczbie dwucyfrowej- zależy jej wartość. Do tej pory było dla nich oczywiste, że 2>1, natomiast liczby dwucyfrowe powodują, że w liczbie 12 to właśnie 1 ma wyższą wartość, bo oznacza dziesiątkę. Dlatego przekroczenie progu dziesiątkowego i zapoznanie uczniów  z monografią liczby 11 uważam za bardzo ważny element edukacji matematycznej, by już na samym początku uczniowie zrozumieli, że wartość cyfry zależy od miejsca, na którym znajduje się w liczbie

Poniżej przedstawię moją propozycję przeprowadzenia zajęć dotyczących monografii liczby 





Do zajęć potrzebne są: pisaki lub kredki (15 szt. dla każdego-dzieci mają je w swoich pudełkach), papierowe lizaki matematyczne z zapisanymi cyframi 0-9 lub małe karteczki, gumki recepturki dla każdego po 1 szt., duże piankowe kostki do gry w dwóch kolorach, w tych samych kolorach kartki formatu A4, na jednym napis D, na drugiej J

1.Rachunek pamięciowy

Zajęcia rozpoczynam od krótkiego rachunku pamięciowego. Może to być np. zabawa Milczek. Na tablicy zapisuję w różnych miejscach cyfry od 0 do 9 oraz znaki +,-,=. Każdy uczeń ma na stoliku papierowe lizaki z cyframi od 0 do 10. Bez użycia słów wskazuję za pomocą wskaźnika działanie, np.: 4+3= Uczniowie mają za zadanie podać wynik działania unosząc w górę odpowiedni lizak.W przypadku braku lizaków, mogą pokazać na placach lub zapisać na karteczce.

2. Wprowadzenie dziesiątkowego systemu pozycyjnego liczb

Proszę uczniów by wzięli ze swoich pudełek/ piórników 11 kredek. Kiedy już odliczą taką ilość, proszę by związali gumką 10 z nich. Układają związany „pęczek” na stoliku, kładąc obok 1 , który nie jest związany. Zadaję wtedy pytania:

-Ile masz dziesiątek?

Niektórzy mogą jeszcze udzielić odpowiedzi, że 10. Wtedy proszę by dali mi dziesięć dziesiątek. Kiedy dają mi jedną, mówię, że dostałam od nich jedną dziesiątkę. Proszę wtedy na środek sali 10 osób, każdy ze swoją dziesiątką. I liczymy ile jest tych dzieci : jest 10 uczniów i każdy ma jedną dziesiątkę. Teraz mamy dziesięć dziesiątek, bo każdy trzyma jedną z nich. Kiedy ktoś z uczniów nadal nie rozumie-robię podobną serię ćwiczeń, ale z trzema, pięcioma, sześcioma, dwoma…. osobami. Ćwiczenie powtarzam tak do momentu, aż każdy zrozumie, że na stoliku ma jedną dziesiątkę.

-Masz jedną dziesiątkę. Ile kredek/pisaków nie zostało związanych gumką?

-Czy z tej jednej kredki/pisaka da się utworzyć dziesiątkę i też ją związać?

Pada odpowiedź, że „nie”, bo jest jeden pisak.

-Skoro jest on jeden to jest on „pojedynczy”-jeden, sam. Nie da się z niego utworzyć dziesiątki, czyli 11 kredek to nic innego jak 1 dziesiątka i jedna jedność. Wtedy zapisują to na tablicy, podpisując rząd dziesiątek i jedności.

 

                                                     D  J

1       1

Pod ten zapis przykładam pisaki-pod rzędem dziesiątek przykładam 10 związanych gumką pisaków a pod kolumną „J” przykładam 1 pisak.

Następnie robię zapis: 11= 10+1, mówiąc „ jedenaście to nic innego jak 1 dziesiątka i 1 jedność, jedna dziesiątka to 10 dodać jedna jedność.

3. Ćwiczenia utrwalające

W zeszytach i jednocześnie na tablicy robię podobną serię ćwiczeń z liczbą 12, 14, 16, 18. Uczniowie związują gumką dziesiątkę i zadaje podobne pytania jak powyżej z liczbą 11. Wszystko po to by zrozumieli dziesiątkowy system pozycyjny liczb. Przy każdym z przykładów robimy zapis na tablicy (uczniowie podchodzą do tablicy) a każdy u siebie w zeszycie:

DJ            

13= 10+3, jednocześnie mówiąc 13 to nic innego jak 1 dziesiątka i 3 jedności, czyli 10 + 3

4. Ćwiczenia sprawdzające rozumienie dziesiątkowego systemu pozycyjnego

Mimo, że uczniowie poznają dopiero liczbę 11, w większości radzą sobie z odczytywaniem większych liczb, dlatego wykorzystuję w tym celu pieniądze-banknoty i monety jednozłotowe oraz 2 duże kostki do gry (na ściankach są oczka od 1 do 6). Jedna w kolorze czerwonym oznacza dziesiątki, żółta kostka to jedności. W tych samych kolorach mam przygotowane napisy. Jeśli natomiast widzę, że dziecko jeszcze nie radzi sobie z odczytywaniem liczb typu 23, 34, 67, wówczas pomagam w tym.

Po kolei na dywanie dzieci rzucają jednocześnie dwiema kostkami. Po wyrzuceniu oczek, układają je pod odpowiednim napisem: czerwoną kostkę pod czerwonym napisem, żółtą pod napisem żółtym. Następnie na małej karteczce zapisują liczbę zgodnie z tym, jaką ilość oczek wyrzucili. Odczytują liczbę. Następnie za pomocą banknotów i monet pokazują jaka to jest liczba, układając pieniądze pod odpowiednie kolorowe napisy. 




W takim przypadku jak na zdjęciu poniżej, zadaję pytanie:

-Jaka to jest liczba? (23)

-Ile jest w niej dziesiątek? Ile jedności?

-Na którym miejscu jest więcej pieniędzy?

Dzieci w ten sposób obrazują sobie liczbę 23.

5. Porządkowanie liczb

Kiedy wszyscy już „wyturlają liczbę” i zapiszą ją na karteczce, proszę by wszyscy uczniowie ułożyli zapisane przez siebie liczby od najmniejszej do największej.

6. Podsumowanie zajęć

Wszyscy siedzą naprzeciw ułożonych w kolejności liczb. Zadaję każdemu z uczniów pytanie, wskazując jedną z liczb zapisanych na karteczkach, np.:

-liczba 46- Ile to dziesiątek? Ile jedności?

Na koniec  pytam uczniów:

-Od czego zależy wartość cyfry w liczbie dwucyfrowej? (miejsca, na którym stoi)

-W liczbach dwucyfrowych która cyfra ma zawsze większą wartość? ( pierwsza)

W kolejnym dniu robimy podobne ćwiczenia:

a) z kostkami i turlaniem liczb, następnie uczniowie w zeszytach dokonują samodzielnie zapisów wg wzoru:

D J

2 3 = 20+3, czyli 2 D  i 3 J

33=

25=

10=

16=

b) turlają kostkami, pokazują daną liczbę za pomocą banknotów i monet





Podobne ćwiczenia wykonuję w przypadku wprowadzenia setek. Wtedy pracujemy tylko na kostkach, dokładam trzeci kolor-zieloną kostkę oraz w tym samym kolorze napis. Wtedy uczniowie uczą się na dywanie, poprzez manipulowanie banknotami i monetami-przekładają, odkładają, zamieniają dziesiątki na setki a w dalszej części dokonując zapisów w zeszycie podobnie jak w przypadku dziesiątek i jedności.  




Wszystkie zdjęcia pochodzą ze zbiorów własnych.





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz