Zanim dziecko podejmie naukę czytania, powinno być na to w pełni gotowe. Na tę gotowość składa się wiele czynników. Dziecko w normie intelektualnej, które jest prawidłowo stymulowane przez dorosłych, zanurzy się w świecie liter i czytania w sposób bardziej płynny i zdecydowanie łatwiejszy, zaś samo czytanie i pisanie będzie traktowało jako coś przyjemnego a nie jako przykry obowiązek. Taka stymulacja środowiska rodzinnego powinna rozpocząć się od momentu urodzenia a nawet i wcześniej.
Istnieje wiele metod czytania. O samej umiejętności czytania pisałam nieco
wcześniej. Link do artykułu znajdziecie TUTAJ
Czytanie jest prymarne,
natomiast pisanie sekundarne- nie odwrotnie. Stąd też najpierw uczymy dziecko czytać, by następnie
przejść do nauki pisania. Pisania jako umiejętności
wtórnej, dziecko uczy się przez myślenie i analogię.
Z uwagi na fakt, iż głoska to obraz abstrakcyjny dla dziecka, z którym często kora mózgowa
sobie nie radzi, zachęcam do tego by naukę czytania opierać właśnie o sylabę a
nie o głoskę. Bo to sylaba a nie
fonem jest najmniejszą jednostką
percepcyjną. Już 2-latek potrafi dzielić wyraz na sylaby, póki co jeszcze bez
nazywania tej umiejętności. Pracując z dziećmi w wieku młodszym, naukę czytania
opieram o metodę symultaniczno-sekwencyjną, która to m.in.: oparta jest o
sylabę. To właśnie podział na sylaby, jest uwarunkowany rozwojowo, zaś głoska
jest wynikiem edukacji.
Małgorzata Barańska uważa, że
dobrym sposobem nauki czytania jest „prześlizgiwanie się” z litery na literę (z
głoski na głoskę), przesuwając płynnym ruchem palcem wskazującym pod sylabą,
wyrazem, czy też zdaniem. Współpracuje przy tym ręka, oko, aparat mowy,
ponieważ dziecko przesuwając palcem wymawia głośno to co widzi i w ten sposób
czyta. Autorka nazywa taki sposób czytania mianem „czytania harmonijnego”. W
ten sposób dziecko nie czyta każdej litery osobno, tylko powoli łączy je w
całość. Autorka w swej pracy powołuje się na prof. Bronisława Rocławskiego,
który nazywa taki sposób czytania techniką „ślizgania się”. Sposób ten w niewielkim
stopniu przypomina proponowany w
metodzie symultaniczno-sekwencyjnej. Podczas „prześlizgiwania się” ważna jest bardzo dobra znajomość wszystkich liter.
Powołując się na Martę Krasuską
–Betiuk warto podkreślić, że w wielu polskich elementarzach preferowana jest
metoda nauki czytania i pisania analityczno-syntetyczna. Na tej metodzie
opierał się znany elementarz „Litery” Ewy
i Feliksa Przyłubskich wydany w latach 70. XX wieku. Ten tradycyjny model
nauki czytania i pisania opiera się na właściwościach polskich systemów
językowego i ortograficznego. Wynika to z faktu, że najważniejsze dla nauki
czytania i pisania jest relacja między mową a pismem, czyli relacja
między fonemem a grafemem, która w języku polskim jest w miarę regularna. Ewa
i Feliks Przyłubscy, wykorzystali w swym elementarzu także elementy metody
globalnej i czytanie oparte o sylabę jako element pośredni w czytaniu.
Mimo, iż nie
jestem zwolenniczką metody czytania analityczno-syntetycznej, poniżej
przedstawię zarys metodyczny wprowadzenia liter tą metodą na przykładzie
dwuznaku „Cz”. Zanim jednak to nastąpi, jeszcze kilka zdań tytułem wstępu.
Porównując
podręczniki poszczególnych wydawnictw dla kl. 1 można zauważyć, że kolejność
wprowadzania liter jest w nich różna. To samo dotyczy proponowanych wyrazów
podstawowych. Nie wiem jakim kluczem kierują się przy tym poszczególni autorzy
podręczników. Jedni uważają, że kolejność wprowadzania
liter powinna wiązać się z rozwojem języka u dzieci.
Są też zwolennicy
podejścia sprzed wielu lat w myśl którego, wprowadzanie liter rozpoczynało się
od liter M,A,K,O,T,D,U. Dzięki temu dziecko dość szybko mogło tworzyć i czytać
proste wyrazy takie jak „mama”, „tata”, „dom”, „kot”… Bywają też i takie osoby,
które uważają, że kolejność wprowadzania liter nie ma większego znaczenia.
Nauczyciele wybierając podręcznik/elementarz mają ta kolejność narzuconą, gdyż
to ich autorzy przyjmują (bądź też nie) określoną koncepcję metodyczną
wprowadzania liter. Nie zawsze jest ona klarowna, podobnie jak zawarte w nim
wyrazy podstawowe. Jednak bez względu na
to, czy pracujemy w oparciu o podręczniki czy też nie, musimy jakąś zasadę wprowadzania
liter przyjąć. Ważne jednak by rozpoczynając naukę czytania z uczniami w kl.1, połączyć ją z nauką pisania, gdyż
obydwie te umiejętności są ze sobą powiązane. Nie zmienia to faktu, że dzieci
młodsze ( w wieku przedszkolnym) często czytają jeszcze bez umiejętności
pisania a nie odwrotnie. Wszystko dlatego, że jak już wspomniałam- czytanie jest prymarne, natomiast pisanie
sekundarne.
Ja przyjmuję, że wprowadzanie kolejnych liter powinno wiązać się z
rozwojem języka u dzieci. Nie jest to jedyny słuszny koncept
wprowadzania liter, bo rozwój języka u dzieci bywa zróżnicowany. Przyglądając się każdemu
dziecku z osobna, nie trudno zauważyć, że rozwój języka u każdego z nich jest
inny. Jednak pracując z zespołem klasowym, nie jest możliwe zindywidualizowanie
kolejności wprowadzania liter w myśl zasady, że wprowadzanie kolejnych liter
powinno wiązać się z ich indywidualnym rozwojem. Stąd też przyjmuje się jak statystycznie wygląda pojawianie się
rozwojowo poszczególnych głosek u dzieci. Przyjmując tę zasadę, w pierwszej kolejności powinny być wprowadzone samogłoski prymarne
A/U/Ó,I, następnie sekundarne E,O,Y, kolejno samogłoski dwuwargowe, które pojawiają
się u dzieci rozwojowo w pierwszej kolejności (p,b…). Opracowując dla moich
uczniów krótkie teksty w oparciu o poznane dzieciom sylaby, dostrzegam, że
często ogranicza je „R”, które jest wprowadzane dość późno. I dzieje się tak
nie bez przyczyny, bowiem artykulacyjnie
„R” jest najtrudniejsze i rozwojowo pojawia się dość późno. Wprowadzając „U”, w moim przekonaniu
jednocześnie wprowadzone powinno być „Ó”, przy „H” także „Ch”. Nie widzę
sensu rozdzielania tego i wprowadzania ich w późniejszym czasie, tym bardziej,
że bardzo trudno słuchowo rozróżnić te dwa zapisy.
Pierwsze czytane przez dziecko wyrazy, teksty powinny oczywiście składać
się z sylab otwartych, by na dalszym etapie czytania stopniowo przejść do sylab
zamkniętych.
Wprowadzając poszczególne litery, należy pamiętać by nie podawać
nazw liter- „M”, czyli „eM”. Mówiąc „eM” podajemy już sylabę.
Czytając zawsze pamiętamy by odbywało się
to podobnie jak w przypadku nauki pisania a więc zawsze od strony lewej do prawej a nie
odwrotnie. Taki sposób czytania oraz pisania został przyjęty w naszej kulturze.
Dlatego by ułatwić
dziecku naukę czytania a potem pisania (pamiętajmy, że nie odwrotnie) , należy
zwracać uwagę, by wszelkie działania dziecka, czy też proponowane przez nas
aktywności powinny wykonywać zawsze od strony lewej do prawej. Ułatwi mu to znacznie naukę czytania i
pisania.
Ważnym momentem wpływającym na naukę pisania jest dominacja jednej ze stron, co jest
niezbędne do podziału zadań. Powinno
nastąpić to ok. 30 miesiąca życia dziecka, nie później jak do 3 roku życia.
Dominacja jednej ze stron to nie nasz wybór, ale mózgu. Dzięki temu dziecko
jest w stanie opanować umiejętność pisania.
Z uwagi na fakt, iż najpierw dziecko
uczy się czytać liter drukowanych to na wczesnym etapie nauki pisania dziecko
uczy się pisać liter drukowanych. Dzieje się to dlatego, że plan ruchu jest w
tym przypadku łatwiejszy. Możemy to zaobserwować w chwili kiedy dziecko
jeszcze nie opanowało umiejętności czytania a tym bardziej pisania, lecz mimo to
nauczyło się (dzięki osobie dorosłej) pisać swoje imię. Większość dzieci pisze
je literami drukowanymi, ponieważ jest to o wiele prostsze.
Ucząc dzieci pisać
poszczególnych liter, czy też połączeń w sylabach/ wyrazach należy pamiętać by tych powtórzeń nie było zbyt dużo. W tych przypadkach mózg dziecka
zarejestruje to jako bodziec nieważny.
W takich sytuacjach ilość zapisanych
liter nie wpłynie na jakość pisania, wręcz odwrotnie. Zjawisko takie nazywamy habituacją, czyli przyzwyczajeniem do
bodźca. Mózg musi uczyć się nowych
rzeczy i widzieć w tym cel. Z tego powodu zachęcam do odłożenia na bok
wszelkich zeszytów pomocniczych do kaligrafii dołączonych do ćwiczeń i
podręczników oraz pisania przy tym wielokrotnie przez dziecko pojedynczo
wprowadzanej litery. Jeśli już korzystamy z konkretnego pakietu edukacyjnego
wybranego wydawnictwa, to nauka pisania poszczególnej litery będzie
wystarczająca w materiałach ćwiczeniowych lub zeszytach. Natomiast dodatkowe
zeszyty do kaligrafii odłóżmy na plan dalszy a nawet sugeruję całkowite z nich
zrezygnowanie, by także zapobiec zniechęceniu dziecka do pisania m.in. z powodu
towarzyszącemu mu bólu nadgarstka połączonego z płaczem dziecka. W myśl zasady,
że mózg musi uczyć się nowych rzeczy i widzieć w tym cle- można zastąpić te
ćwiczenia pisaniem zdań, pytań, pisemne odpowiadanie na przeczytane pytania…
Samo czytanie
jest etapem przygotowującym dziecko do nauki pisania, bowiem czytanie aktywizuje wszystkie płaty mózgowe oraz móżdżek, który zawiera
plan ruchu, niezbędny nie tylko do czytania, ale i pisania.
Sama nauka
pisania polega na utrwaleniu związków pomiędzy wyobrażeniem słuchowym,
wzrokowym i ruchowym. Tak ważna jest przy tym dobra koordynacja wzrokowo-ruchowa dziecka,
dzięki której oko współpracuje z ręką. Stąd też wiele czasu należy poświęcić
m.in. na tego typu ćwiczenia, kiedy to dziecko jest jeszcze w wieku
przedszkolnym.
Pismo dziewczynek a pismo chłopców
Zanim przejdę do rozwiązań metodycznych związanych z wprowadzeniem
dwuznaku „cz’, jeszcze kilka słów na temat kształtu pisma dzieci. Porównując zeszyty
dziewczynek i chłopców bardzo często można zauważyć które z nich należą do
dziewczynek a które do chłopców. Wszystko za sprawą kształtu pisma. Pismo dziewczynek jest bardziej kształtne.
Nie jest to przypadkowe, bowiem dziewczynki
mają większą kontrolę nad mięśniami dystalnymi (oddalonymi od centrum ciała).
Chłopcy zaś mają przewagę w rzutach do celu, łapaniu piłki. Różnice te
wynikające m.in. z budowy ciała, siły, utrzymują się także w życiu dorosłym.
Oczywiście są to uogólnienia i bywają indywidualne odstępstwa od tej reguły.
Wprowadzenie
dwuznaku „Cz” na podstawie wyrazu podstawowego „czapka”
Marta Krasuska- Betiuk zauważa, że elementarzach opartych o
metodę analityczno-syntetyczną wszystko podporządkowane jest sekwencyjnemu
opanowywaniu umiejętności warunkujących czytanie począwszy od rozpoznawania
liter, przyporządkowywania im głosek,
stosowania zasad fonetyki, w dalszej części dzielenia wyrazów na sylaby,
określenie sensu wyrazu na podstawie określonego kontekstu i skończywszy na
zadawaniu pytań problemowych odnośnie tekstu i odpowiadanie na nie. Autorka zauważa, że według zwolenników podejścia fonetycznego, większości dzieci potrzebne
jest sprecyzowane nauczanie reguł, którym podporządkowany jest tekst drukowany.
W związku z tym, przedstawię metodyczyny przebieg zajęć na
przykładzie wprowadzenia dwuznaku „cz” jak „czapka”.
Wyrazy
podstawowe,
w oparciu o które wprowadzamy daną literę
powinny być bliskie dziecku. Takimi wyrazami jest „M” jak „mama”, „T” jak
„tata”, czy „”W” jak” woda”, „Ch” jak „choinka”, „Cz” jak czapka a nie np.: „M”
jak „mirabelka”, „T” jak „ taboret”, „W” jak Waldek, „Ch” jak chirurg, „Cz” jak
czółno. Wyrazy te muszą być także proste
i konkretne, nie abstrakcyjne, by dziecko mogło je zapamiętać. Gdybyśmy
mówili o edukacji indywidualnej, np.: edukacji domowej, wówczas mogłoby się
zdarzyć, że bliższy dziecku będzie przy wprowadzaniu dwuznaku „Cz” wyraz
„czajnik”, „cz” jak „Czesia” (bo np. babcia ma tak na imię) zamiast „cz” jak
„czapka”. Jeśli jednak mówimy o edukacji
w zespole klasowym, kiedy to w jednym zespole mamy zróżnicowaną grupę dzieci,
wówczas wyraz podstawowy musi być uniwersalny, znany wszystkim dzieciom.
Takim wyrazem będzie właśnie „czapka”.
1) 1. Wprowadzenie w tematykę
zajęć
Zabawy z czapką (do wyboru):
Zabawa ruchowa „Znajdź swoją czapkę”
WERSJA 1
Nauczycielka/ nauczyciel
chowa wszystkie czapki w sali. Zadaniem
uczennic/ uczniów jest jak najszybsze odszukanie swojej czapki. Kto już ją
odszuka- siada w kole na dywanie, zakłada swoją czapkę.
WERSJA 2
Dzieci odwrócone tyłem, stoją w znacznej odległości od dywanu. Na dywanie nauczycielka/ nauczyciel rozkłada wszystkie czapki uczennic/ uczniów na jednym stosie i miesza je ze sobą. Na sygnał „Start”- dzieci odwracają się, biegną do czapek, odszukują swoją, zakładają ją i siadają na brzegu dywanu.
Zagadki dotykowe” Co to jest”
Nauczycielka/ nauczyciel wybiera 3-4 chętne dzieci. Każda z nich otrzymuje zagadkę dotykową i musi rozpoznać co trzyma w dłonicach tylko za pomocą dotyku. Są to: rękawiczki, szalik, nauszniki, czapka
2) W dalszej części rozmowa na temat czapek:
-Jaka jest twoja czapka?
Podaj 3 słowa, które ją określają.
-Kiedy i dlaczego nosicie
powinno się nosić czapki? Kiedy wy je nosicie?
2. Podanie tematu
zajęć
Dziś na zajęciach
poznamy dwuznak „cz” jak „czapka”.
1) 3. Analiza słuchowa wyrazu
Co słyszycie po kolei w wyrazie „czapka”? (cz-a-p-k-a)
2) 4. Wprowadzenie modelu
dźwiękowego struktury wyrazu:
a)Ułóżcie przed sobą na
dywanie białe kartoniki- co po kolei słyszycie w wyrazie „czapka”.
Każde dziecko ma białe kartoniki i układa z nich model wyrazu
„czapka” (cz-a-p-k-a). Nauczycielka/ nauczyciel prosi jedną osobę o wykonanie
tego na tablicy. W tym czasie pozostałe osoby sprawdzają wykonanie przez siebie
zadanie.
b) Podział na sylaby
Z ilu sylab składa się wyraz
„czapka”? Podzielcie ten wyraz na sylaby, rozdzielcie białe kartonki.
Prosimy by dzieci podzieliły wyraz czapka na sylaby oddzielając od
siebie na 2 części kartoniki w wyrazie „czapka” (czap-ka). To samo na tablicy
robi 1 wyznaczona osoba. Pozostała część klasy sprawdza poprawność wykonania
polecenia.
c) wyróżnianie samogłosek i
spółgłosek w wyrazie
Zastąpcie białe kartoniki
kartonikami czerwonymi i niebieskimi.
To samo po skończonej pracy robi na tablicy 1 wyznaczona osoba (w
miejscu spółgłosek-niebieskimi, czerwonymi- w miejscu samogłosek). Reszta
sprawdza u siebie poprawność wykonania.
3) 5.Wyszukiwanie wyrazów z „cz”
Co słyszycie na początku w
wyrazie „czapka”
Jakie znacie wyrazy, w
których słychać „cz” na początku? (czajnik, czubek, czajka, czekan, czelendż,
czoło, czysty, Czesiek).
Jakie znacie wyrazy, w
których „cz” słychać na końcu? (warkocz, mecz, bogacz, deszcz).
Jakie znacie wyrazy, w których „cz” słychać w środku? (oczko, oczekiwanie, oczy, kaczka, praczka, znaczek, poczekać)
4) 6. Uzupełnianie schematu
okienkowego znanymi literami
Zastąpcie okienka literami w
wyrazie „czapka”, które poznaliście już na zajęciach.
To samo po skończonej pracy robi na tablicy 1 wyznaczona osoba.
Reszta sprawdza poprawność wykonania.
5) 7. Wprowadzenie dwuznaku „cz”-odróżnienie
małej i wielkiej litery w druku i piśmie
Teraz poznamy dwuznak „cz”, który występuje na początku wyrazu "czapka". Tak wygląda wielkie i małe „cz” drukowane oraz wielkie i małe „cz” pisane.
Nauczycielka/ nauczyciel do tablicy przyczepia drukowany dwuznak „cz” wielki i mały oraz zapisany pismem pisanym ( z alfabetu demonstracyjnego).Obok niego ilustrację czapki.
Jak myślicie dlaczego użyłam słowa „dwuznak”?
Jeśli uczniowie nie wiedzą to mówimy, że „dwuznak”, bo składa się z 2 liter ”c” i „z”
Skoro składa sie z dwóch liter, to czy nasz schemat okienkowy wyrazu "czapka" jest poprawny?
Jeśli uczniowie tego nie powiedzą, nauczycielka/ nauczyciel mówi: Składa się z 2 liter „c” i „z”, dlatego pierwsze okienko powinno być szersze- podwójne w porównaniu z resztą. Nauczycielka/ nauczyciel wymienia pierwszą nakrywkę na podwójną. Każdy wymienia u siebie na stoliku kartonik czerwony na szerszy-podwójny.
Nauczycielka/ nauczyciel układa „cz” pod pierwszym kartonikiem.
Pytamy z czym im się kojarzy kształt
tego dwuznaku.
6) 8. Zabawa ruchowa
Nauczycielka/ nauczyciel wypowiada wyrazy. Kiedy uczniowie usłyszą wyraz, w którym „cz” jest:
a)kroki 1 w nagłosie (na
początku)- robią podskok ( czajnik, oczko, czysty, Czesława, Czechy, kubek, warkocz, czubek, czoło, maczuga).
b)krok 2 w wygłosie (na końcu)- robią pajacyka (pisarz, warkocz, znaczek, paczka, biegacz, deszcz, paczka, wrotki, Bydgoszcz, klucz, mecz)
c)krok 3- w śródgłosie ( w środku)- stają na jednej nodze (oczy, paczka, liczba, lizak, maczuga, uczeń, muszla, haczyk, pączek, naczynia, ważka)
8) 9. Nauka pisania dwuznaku „cz”
Poćwiczymy teraz pisanie „cz”. Zaczniemy od wielkiego „Cz”.
a)pisanie bez
liniatury-pokaz nauczycielki/ nauczyciela
Nauczycielka/nauczyciel pisze w powiększeniu, bez liniatury „Cz” na tablicy, jednocześnie mówiąc co robi. Wielkie „Cz” piszemy nie odrywając ręki od tablicy/ kartki. Zaczynam od wielkiego „C” –zaczynam od półkola, w lewą stronę, robię łuk, zakręcam w prawo, ciągnę ukośną prosta linię nieco w górę. Doklejam do niej falowaną linię w prawo, potem ciągnę ukośna prostą linię w lewo i doklejam do niej w prawo falowaną linię. Tak powstało wielkie „Cz”.
b)pisanie bez
liniatury-pisanie przez uczniów
Napiszcie teraz wielkie „Cz”
w powietrzu.
Nauczycielka/ nauczyciel pisze „Cz” stając przodem do uczniów, ale
pisząc od prawej do lewej strony, by uczniowie ze swojej pozycji widzieli
prawidłowy zapis a nie lustrzany. Dodatkowo mówi tak jak powyżej.
Napiszcie teraz „Cz” na
tackach z kaszą/ lub na plecach koleżanki lub kolegi/ lub palcem na stoliku
(wybieramy 1 sposób).
Nauczycielka/ nauczyciel sprawdza poprawność, dokonuje korekty,
uczniowie piszą ponownie.
c)pisanie „Cz” w liniaturze
Spójrzcie, jak piszemy duże
„Cz” w liniaturze.
Uwaga: Polecam przy tym zeszyty formatu A3 z kolorowymi liniami (różowe,
niebieskie), zeszyty otwierane w sposób pionowy, podobnie jak tradycyjne
zeszyty, czy też książki.
Nauczycielka/ nauczyciel pisze „Cz” na tablicy, w liniaturze, na wysokości wzroku dzieci. Jednocześnie mówi co robi- Zaczynam od„C” –piszę je w trzech liniach-cienkiej (niebieskiej) na górze, dwóch grubych (różowych) na dole nie odrywając ręki od tablicy/ kartki; zaczynam od linii górnej-cienkiej (niebieskiej) a raczej nieco niżej niej, zakręcam w lewo i robię półkole/łuk, zakręcam przy dolnej grubej (różowej) linii w prawo,nie odrywam ręki i teraz ciągnę na ukos prostą linię w górę do górnej grubej (różowej) linii, tam doklejam do niej falę w prawo, teraz prosta ukośna kreska w lewo od górnej grubej (różowej) linii do dolnej grubej (różowej) i doklejam do niej falę w prawo. Zapisałam „Cz”.
Teraz poproszę 2 osoby by
kolejno napisały „Cz” na tablicy w liniach obok dwuznaku napisanego przeze
mnie.
Po zapisaniu przez uczniów wspólnie z klasą omawiamy sposób
zapisania- zwracając uwagę na to czy dwuznak mieści się w liniach, połączenie
jest prawidłowe, fala w „z” przylega do linii, uczennica/ uczeń nie oderwał
ręki od tablicy podczas pisania… Nauczycielka/ nauczyciel w trakcie omawiania
dokonuje ewentualnie korekty innym kolorem.
Spróbujcie teraz sami
zapisać „Cz” w zeszytach/ ćwiczeniach (
1 linijka nie więcej)- najpierw po śladzie, następnie samodzielnie.
d)przerwa
Nauczycielka/ Nauczyciel
proponuje uczniom ćwiczenie dłoni jako przerywnik w pisaniu. Ćwiczenie dłoni: Każdy stoi w lekkim rozkroku, wykonuje ćwiczenie
jednocześnie prawą i lewą dłonią- każdy opuszek palca dotyka opuszek kciuka.
Ćwiczenie powtarzamy kilka razy w coraz szybszym tempie.
e) nauka pisania małego
dwuznaku „cz”
Podobny tok postępowania dotyczy małego dwuznaku „cz”.
10. Układanie nowej litery
Łączymy uczennice/uczniów losowo w pary.
LOSOWANIE PAR-do wyboru:
Losowanie za pomocą szpatułek
laryngologicznych
WARIANT
1
Na
jednej krawędzi patyczka rysujemy flamastrem kropkę w odpowiednim kolorze.
Ilość kolorów jest uzależniona od ilości grup .
WARIANT
2
Ustalamy
na ile grup chcemy podzielić klasę oraz ilu osobowe mają być zespoły. Na
patyczkach laryngologicznych piszemy imiona uczennic/uczniów. Losujemy po kolei
osoby do poszczególnych drużyn.
Losowanie za pomocą włóczki
Nauczycielka/nauczyciel przygotowuje pocięte kawałki włóczki. Każdy ma ok.80 cm długości Osoba prowadząca składa kawałki włóczki jedna na drugą trzymając je razem pośrodku. Uczennice/uczniowie stojąc w kole łapią ich końce. Nauczycielka/ nauczyciel puszcza włóczkę, a każdy kto trzyma tę samą włóczkę po przeciwnych jej końcach tworzy parę.
W parach uczniowie układają
dwuznak ze skakanki-najpierw wielki, potem mały.
11. Układanie wyrazów/zdań z
nowym dwuznakiem
Następnie uczniowie podpisują ilustracje całym wyrazem,
zawierającym „cz” ( na początku, na końcu, w środku.
Jako zadanie domowe (treść
zadania każdy wkleja do zeszytu w wąskie linie)
1)Narysuj swoją czapkę i
podpisz ją samodzielnie zdaniem” To jest moja czapka”.
2) Narysuj czapkę mamy, taty
lub kogoś z bliskich i podpisz samodzielnie i dokończ zdanie „To jest czapka …”
- Co zapamiętasz z zajęć?
-Co sprawiło ci
przyjemność?
-Co sprawiło ci trudność?
Warto pamiętać by podczas
zajęć krótkie przerwy dostosować do potrzeb uczniów w swojej klasie, w
zależności od stopnia znużenia pamiętając przy tym o wietrzeniu sali (otwarcie
tylko na chwilę okna- jeśli to jest okres jesienno-zimowy). W zajęcia w
kolejnym dniu powinny być wplecione ćwiczenia m.in. utrwalające dwuznak „Cz”.
Bibliografia:
Barańska M., Czytanie
harmonijne, Wydawnictwo Harmonia
Krasuska-Betiuk
M. Szkolna nauka czytania i pisania z wykorzystaniem wybranych
elementarzy-refleksje metodyczne, dostępny na
https://czasopisma.uksw.edu.pl/index.php/fp/article/view/2829





.png)



.png)

Brak komentarzy:
Prześlij komentarz