września 11, 2025

Doceniaj na co dzień

 

Od kilku lat w czerwcu, w mediach społecznościowych pojawia się wiele postów na temat tego, by na koniec roku docenić pracę uczniów. Autorzy tych postów podają wiele pomysłów w jaki sposób to zrobić. Jednak uczniowie (choć i my dorośli też) potrzebują nie tylko oceny końcowej, ale przede wszystkim systematycznej informacji zwrotnej przez cały rok szkolny. Pozwala ona budować wiarę w siebie, rozwijać swoje zainteresowania i talenty. Mam tu na myśli dostrzeganie mocnych stron ucznia, docenianie jego wysiłku w pracę a nie wyłącznie efekt końcowy.

Chwalenie uczennic/ uczniów za POSTĘPY nie powinno być zarezerwowane wyłącznie na uroczyste okazje czy zakończenie roku szkolnego. Każdy, nawet najmniejszy krok naprzód – poprawa kształtu pisma, mniejsza liczba popełnianych błędów w pisowni, powiększenie przez ucznia palety barw podczas rysowania,  większa aktywność na lekcji, czy też umiejętność współpracy – zasługuje na zauważenie i pochwałę. Takie wsparcie buduje w uczniu poczucie sprawczości i motywuje go do dalszego wysiłku.

Co jakiś czas, zadaję moim uczennicom/ uczniom pytanie „Kiedy ostatnio pochwaliłeś mamę/ tatę i za co?” Okazuje się, że najmłodsi nie mają z tym problemu i robią to dość często chwaląc mamę za pyszną zupę, czy też tatę za upieczone ciasto. Ręka w górę kto z nas dorosłych nie lubi być chwalony?

Równocześnie nie mniej ważne jest krytyczne, ale konstruktywne spojrzenie na pracę uczennicy/ucznia. Informacja zwrotna powinna wskazywać nie tylko, co jest dobre, ale też nad czym należy popracować i w jaki sposób to zrobić. Konstruktywna krytyka nie może być oceną osoby, lecz konkretnej pracy czy działania. Realizując program „Asy Internetu” Fundacji Szkoła z Klasą wielokrotnie rozmawiałam na temat tego jaką siłę mają słowa. I zapewniam, że uczniowie nie chcą tylko słyszeć o tym co robią-w samych superlatywach, co zrobili dobrze, ale także zależy im na tym, by usłyszeć co powinni skorygować, poprawić. Taka konstruktywna krytyka motywuje i daję odwagę do dalszego działania, pokazuje co jest jeszcze do poprawy i nad czym należy się skupić by iść do przodu, być nastawionym na rozwój.

3 razy w roku siadamy wspólnie: rodzic-dziecko-ja (nauczyciel) by wspólnie zastanowić się z czym dziecko edukacyjnie i wychowawczo sobie radzi, jakie zrobił już postępy i nad czym musi aktualnie pracować. Kolejne spotkanie to refleksja nad tym co się już udało osiągnąć a nad czym nadal należy popracować lub nad czym nowym dziecko musi, z pomocą nas dorosłych pracować. Więcej na temat rozmów trójstronnych znajdziecie TUTAJ TUTAJ TUTAJ oraz TUTAJ

Rozmowy te dają mi (nam) na przestrzeni roku obraz tego, nad czym dziecko zrobiło POSTĘP. Dlatego docenianie uczennic/uczniów na koniec roku dotyczy nie tego w czym dziecko jest dobre, ale jaki zrobił POSTĘP. Z czym sobie słabo radził, lub nie radził wcale i zrobił progres. Nie zawsze musi to być już idealnie, ale doceniamy wysiłek jaki włożył. Bo można być w czymś "dobrym" nie wkładając w to żadnego wysiłku, więc doceniam za POSTĘP i WŁOŻONY WYSIŁEK.

Zatem pamiętajmy o tym, by w ciągu całego roku szkolnego istniała równowaga pomiędzy pochwałą i docenianiem w codziennych sytuacjach a  konkretną analizą uczniowskich błędów. To pomoże uczennicom i uczniom rozwijać swoje mocne strony, wesprze ich odporność na pojawiające się trudności oraz da poczucie, że ich wysiłki są naprawdę dostrzegane i ważne. Warto pamiętać o tym już dziś, na początku roku szkolnego. Bo jeśli będziemy o tej pochwale i docenianiu uczniów pamiętać tylko na koniec roku szkolnego, wówczas będzie pachniało to fałszem i nieprawdą. A na to uczniowie i uczennice mają bardzo wyostrzone radary i to co nieszczere wyczują z bardzo dużej odległości.

Doceniając całoroczną pracę moich uczniów, od kilku lat każdy na zakończenie roku otrzymuje złoty medal. Jest na nim spersonalizowany napis dotyczący tego, w czym uczeń zrobił ogromny POSTĘP. 



U każdego dotyczy on innej sfery. U jednych- dydaktycznej, u innych wychowawczej. Bo każdy z nas jest inny i każdy przez cały rok szkolny pracuje nad czymś, pokonując te trudności. Więcej na ten temat znajdziecie we wpisie na naszym blogu. Link znajdziecie  TUTAJ  oraz TUTAJ

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz